Griseører, grisehaler og kyllingvinger
Annette
2004-12-13 17:24:56 UTC
Apropos sånt: Jeg prøver (med svært lite hell) og få ned vekta på dyret
noen kilo, så det jeg lurer på nå er hvordan jeg skal forholde meg til
mengder når det gjelder griseører, -haler og kyllingvinger i forhold til
tørrfor? Noen som vet?
Aud Stokman
2004-12-13 18:03:46 UTC
Post by Annette
[...]
Jeg ville kuttet ut tørrfôret og bare gitt råe ting. Det gir hunden din mere
tid til å spise maten og er sunnere mat enn tørrfôr. Du må nesten prøve deg
fram selv til hva som er riktig mengde, etter holdet til hunden.

Aud
http://home.online.no/~l.merlin/
mari
2004-12-13 18:28:14 UTC
Post by Aud Stokman
Post by Annette
[...]
Jeg har gått over til å fore rått selv.
Startet med en basis av Vom&Hundemat, men det blir mindre og mindre av
det, og mer og mer annet rått snacks.
Resultatet har vært overraskende merkbart på hud, hår og energi, vi er
veldig fornøyde! :-)

Gris er slik jeg har forstått det rimelig magert. Min får koteletter når
det er på salg, eller når jeg får kjøpt inn stort billig, og da skjærer
jeg vekk fettet. Bacon er sterilisert, så jeg må også holde et øye med
vekta (dvs ribb-bena;-))...
Kylling er kjempebra hundemat! Masse fettsyrer, og vitaminer. Kjøper du
vinger er det vanskelig å ta av skinnet, som inneholder mest fett. Men
og du kjøper kyllinglårene, slik noen anbefalte, er det enklere.
Ellers er det lett å finne rimelig kalkun nå som det er i sesongen.
Magert og fint kjøtt. Fant kalkun til 20 kr kiloen, og kjøpte en hel en
på 6 kg som ligger fordelt i posjoner i fryseren.

Når du forer rått, trekk av en andel fra tørrforet, så burde det gå greit.
Eller kutt ut tørrforet helt, som Aud sier. Anbefales!
Dyrt er det faktisk ikke heller. Vom&Hundemat selger
fullvitaminisert/mineralisert fullfor til 10kr kiloen; www.vomoghundemat.no

Sorry, dette ble veel langt...

Mari og en meget bortskjemt Bacon (iallefall i matveien);-)
http://baconthedogblog.blogspot.com/
Annette
2004-12-13 19:02:39 UTC
Post by Aud Stokman
Post by Annette
[...]
Hun går på "early cardiac" fór og har fått kjempeflott energi av det (jeg
har nesten fått ny hund de siste par månedene, og vil ikke tilbake til den
tilstanden jeg overtok henne i), så jeg er ikke lysten til og skifte det
helt ut med annet for, siden det fungerer så godt. Jeg er imidlertid så
absolutt interessert i og supplere med rått for. Det er bare det med og
finne den rette balansen.

Nå får hun 300 gr. tørrfor og et griseøre, en time tur i skogen løs (jeg går
fort rett frem - hun løper på kryss og tvers og klatrer en del) og som regel
en 40 minutters tur i bånd i byen om kvelden. Dette er en 66 cm. RR på 48
kilo, som endelig, de siste månedene har stabilisert vekta si på denne
sammensetningen. Ikke skjønner jeg noe av det stoffskiftet - hun blir ikke
kvitt vekt, får stadig mer muskler, men er likevel litt lubben sånn jevnt
fordelt over heile kroppen. Idealvekta hennes er nok sånn omtrent 40
kilo...
Wanja og Pippi
2004-12-13 19:28:15 UTC
Hei Anette

Det er viktig at hunden får den mosjonen den trenger i forhold til mengde
mat den får. Både hund og eier har godt av å være i aktivitet. Du får bare
prøve deg fram til den mengden/type mat du synes hunden fungerer best på og
som passer best i forhols til vekta.

Lykke til!!!

--
Wanja og Pippi
http://home.no.net/wanjawen
tørrfor? Noen som vet?
Merete B
2004-12-13 19:43:43 UTC
"Annette" wrote ...
Post by Annette
[...]
Den tørka maten jeg har vært borte i (tørka fisk og andre fine tyggeting)
har vært proppa med proteiner. Da mener jeg 80-90% proteiner!

- Merete B og Røkla -
Annette
2004-12-13 20:09:36 UTC
Post by Merete B
"Annette" wrote ...
Post by Annette
[...]
Jeg tenker på det rå, jeg... Hvor mye tørrfor jeg skal beregne og erstatte
med hvor mye rå griseører, -haler og kyllingvinger for at hun ikke skal få i
seg mer energi enn det hun gjør nå. 1:2? 1:3? 1:4?
Merete B
2004-12-13 21:54:32 UTC
"Annette" wrote ...
Post by Annette
Jeg tenker på det rå, jeg... Hvor mye tørrfor jeg skal beregne og
erstatte med hvor mye rå griseører, -haler og kyllingvinger for at hun
ikke skal få i seg mer energi enn det hun gjør nå. 1:2? 1:3? 1:4?
Har ikke den villeste anelse!

- Merete B -
Aud Stokman
2004-12-13 22:34:36 UTC
Post by Annette
Jeg tenker på det rå, jeg... Hvor mye tørrfor jeg skal beregne og
erstatte med hvor mye rå griseører, -haler og kyllingvinger for at hun
ikke skal få i seg mer energi enn det hun gjør nå. 1:2? 1:3? 1:4?
Du må nesten prøve deg fram. Det er umulig å gi deg noe facitsvar, for alle
hunder er forskjellige. Men husk at når du bytter fôrtype, så går det med
mere fôr i begynnelsen, for å opretteholde holdet til hunden, til
mage/tarmbakteriene har fått stabilisert seg. Dette tar omtrent 2 mndr.
Så etterhvert vil hunden trenge mindre fôr, da den vil nyttigjøre seg fôret
bedre etterhvert som mage/tarmfloraen har fått stabilisert seg.
Men prøv deg fram, det er det beste rådet jeg kan gi deg. :-)

Aud
http://home.online.no/~l.merlin/
FR
2004-12-16 11:55:00 UTC
Post by Annette
Post by Merete B
"Annette" wrote ...
Post by Annette
[...]
http://www.norsk-dyremat.no/ anbefaler 1 til 1 når det gjelder
vom/storfekjøtt og råe grisører har noe mindre samensetningen fett/protein.
Grisehaler har generelt høyere fettprosent enn vom /kjøtt og kyllingvinger
har ca 17%/27%. Så moralen er vel at det må du forske deg frem til alt etter
hva du gir av de tre nevnte ingredienser.

Fritz

FR
2004-12-16 09:07:37 UTC
Post by Annette
[...]
Det anbefales ikke å gi mer enn et tørket grisøre pr dag fra produsenten.

Fritz
nassenøff
2004-12-16 09:32:34 UTC
Post by FR
Det anbefales ikke å gi mer enn et tørket grisøre pr dag fra produsenten.
Fritz
Nøff nøff..da holder jo en vanlig gris i to dager da....

Tenker du på grisen som produsenten her...

Eller så er dessverre faktum det...at med både feite bikkjer og
overvektige hundetanter...er matinntaket større enn forbruket... spis
mindre tren mer.... så ser dere også lysere på verden...og både
hundetantene og hundene tar seg bedre ut...
Annette
2004-12-16 10:25:17 UTC
Post by FR
Post by Annette
[...]
Det er fordi tørkede og varmebehandlede griseører er tungt fordøyelige.
Atter en gang: jeg snakker ikke om tørkede griseører, jeg snakker om rå.