Nå har det skjedd igjen!!
Nina
2003-11-06 16:26:33 UTC
Nok en gang har amstaffbanding blitt angrepet av schäfer. Og i dag var det
min lille hund det gikk ut over. Hundene lå i fellesdekk da schäferen
plutselig sprang fra sin ytterkant til motsatt ytterkant, der min
amstaffblanding lå - rett i angrep!

Schäferens eier satt selvsagt og drakk kaffe og røykte, og flirte! Jeg
sprang bort og fjernet det fresende udyret, og reddet lille hunden min.

Om min hund er mentalt skadet etter dette gjenstår å se, men det gikk bra å
gå tilbake til fellesdekken. Schäferen ble "belønnet" med å få sitte ved sin
likegyldige eier. Ikke beklaget vedkommende hendelsen, og da jeg spurte om
hunden hadde gjort lignede før - ja så var svaret at det hadde jo skjedd
noen ganger.

Hva synes dere, bør schäfere forbys? Eller kan det ha noe med eieren å
gjøre?

Nina og lille Litten
Marit Lilleeng
2003-11-06 16:55:13 UTC
On Thu, 06 Nov 2003 16:26:33 GMT, "Nina"
Post by Nina
[...]
Stakkars Lille Litten.. Håper det går bra med henne da.. Og tja..
Kanskje raseforbud er veien å gå? Schæferen neste...

(stakkars Buff men...)

Marit, som øsnker Litten lykke til med schæfere i fremtiden, og ber om
at eieren av den slemme schæferen, tar seg selv i nakkeskinnet og
fillerister
Line
2003-11-06 18:46:47 UTC
Post by Nina
[...]
Går jo ikke utover Buff enda da, ikke før forbudet kommer, eller det blir
snakk om det...Men da er det jo fritt frem, og gjett om jeg skal anmelde deg
da, Marit, for å inneha en ulovlig hund. Så det så !

-line-
Marit Lilleeng
2003-11-07 10:15:29 UTC
Post by Marit Lilleeng
Post by Nina
[...]
Ja, vet du.. Jeg tviler ikke.. så slem er du faktisk... ;o)

Marit
grethe nilsen
2003-11-06 19:14:20 UTC
Post by Nina
[...]
Hei !
To ganger har "fæle" schæfere prøvd seg på min lille amstaff-tispe.
En gang da hun var tre mndr. Møtte en schæfer på tur, begge i bånd. I det vi
går forbi kaster schæferen på hodet og biter den lille valpen i øret !!!
Det blødde fælt, men gikk bra. Ingen merker.
Andre gangen var hun ca seks mndr . Vi var ute på tur en lørdagsmorgen... I
bånd. Så møter vi en eldre mann i rullestol med en løs ung schæferhann. Han
nikker og smiler, og hunden min går og snuser og aner fred og ingen fare.
Mannen/schæferen er ca 10 meter unna, vi har ryggen til dem, DA kommer
udyret byksene, knurrende mot oss !! Flekker tenner og reiser bust !!
Valpen min spretter unna, og jeg roper gå vekk !! til hunden.
Rullestolmannen har jo null kontroll, og til slutt får jeg jaget den vekk.
Ekstremt dårlig kombinasjon vil jeg si:
Gammel mann i rullstol, og i tillegg litt uklar i toppen..
MED løs,usikker, bråkjekk schæfer....
Så litt oppgitt blir man jo, hvem har utstyrt han med denne hunden ??
Nei, hva skal man si ? Et raseproblem eller eierproblem ?? Det blir for mye
jobb å LØSE problemet, så da får man heller forby...
Eller ??

Grethe
Nina
2003-11-06 22:54:40 UTC
Post by Nina
[...]
Det er nok på tide at vi fornuftige hundemennesker tar tak i dette alvorlige
raseproblemet og sørger for at myndigheter og medier får øynene opp for
dette alvorlige problemet.

Nevnte jeg at Litten også som ca. 6-8 mnd. gammel ble angrepet av schäfer?
fæle greier.

Nina
Linda M
2003-11-07 09:29:56 UTC
Post by grethe nilsen
[...]
Hmm, rare greier dette her, for min Vip ble også helt uten videre
meiet ned av 2 forskjellige Schæfer-tisper da hun var liten... Lurer
på om Schæfere ikke liker Amstaff? Uansett... sånt skjer - men skrekk
og gru om det hadde vært omvendt... Da hadde vel lille Vip'en vært en
farlig kamphund hun da..

Linda og Vip
grethe nilsen
2003-11-07 09:45:51 UTC
Hei !
skrekk og gru om det hadde vært omvendt... Da hadde vel lille Vip'en vært
en
farlig kamphund hun da..
Linda og Vip
hei !

ja, tenk dere ramaskriket : Lurvete rullestolbruker med løs hissig amstaff
!!
DET hadde vært noe det. Tok det som en selvfølge at en sånn hund skulle være
mer omgjengelig, men nei...
Det endte vel med at han dro mannen overende i en grøft.. har sett dem flere
ganger. Bikkja kaster seg alltid ut i båndet ellers, og surrer det inn i
hjulene på stolen ..
Det kan ikke gå bra..

Grethe
Marit Lilleeng
2003-11-07 10:18:14 UTC
Post by Linda M
Post by grethe nilsen
[...]
Men, toppen av alt.. Buffy ble "angrepet" av schæfer som liten valp
hun også...

Angrepet i "", fordi den store "sinte" schæferen egentlig bare var
kjempe snill og ville hilse på, men Buffy, 9 uker gammel, lå med
ryggen til og ante ingen ting.. Skvatt, tisset på seg, og er redd
enda...

Bare så synd at dette har ødelagt livet hennes, Zimbad er en av de
snilleste dyrene jeg kjenner...

Marit
Nina
2003-11-07 12:09:04 UTC
Post by Marit Lilleeng
Post by Linda M
Post by grethe nilsen
[...]
!!!
Post by Marit Lilleeng
Post by Marit Lilleeng
Post by Linda M
Post by grethe nilsen
[...]
Det høres ikke bra ut. Du mener hun har generalisert det til å gjelde alle
hunder - eller at det også har ødelagt andre deler av livet hennes? Stakkars
lille Buffy da!

Nina
Marit Lilleeng
2003-11-07 16:56:40 UTC
On Fri, 07 Nov 2003 12:09:04 GMT, "Nina"
Post by grethe nilsen
Post by Marit Lilleeng
Post by Marit Lilleeng
Post by Marit Lilleeng
Post by Marit Lilleeng
Post by Marit Lilleeng
Post by Marit Lilleeng
Post by Marit Lilleeng
Post by Marit Lilleeng
Post by Linda M
Post by grethe nilsen
[...]
Vil nok tro dette, og det at vi ikke visste at vi måtte trene mye på
sosialisering etter en slik sak, har gjort Buff til den hunden hun er
nå.. altså, usikker og busete mot andre hunder...

Desverre..

Marit
Hildur Eilersen
2003-11-11 22:54:00 UTC
Nei har funnet løsningen hehehe
dere må komme på gratis kurs "bli kjent med schæferhunden" hos meg ikke noe
vei forbi her
ser det helt klart no ja:-))
Marit må få se flere Friske schæfere og Nina og Litten må treffe , søte og
hyggelige schæferjenter som egentlig bare liker å ligge på fanget og få
kos, og mat hehehehe

mvh
Hildur
Nina
2003-11-12 07:26:18 UTC
Post by Hildur Eilersen
[...]
Ingen dum ide. Neste gang jeg er i Bergen, ok?? Både Litten og jeg gleder
oss - ja og Schamo, for han er med. Men han er overbevist om at alle hunder
er til for hans skyld, så han takler alt :-)

Nina
Nina
2003-11-06 22:54:32 UTC
Post by Nina
[...]
Litten er en hann Marit :-) Det går jo bra, men om han har blitt skeptisk
til schäfere gjenstår jo å se..
Post by Marit Lilleeng
(stakkars Buff men...)
De som er her i dag vil få leve, men de må gå med munnkurv. Og eier må til
enhver tid ha med bevis på at hunden er lovlig. Dvs., født før forbudet kom.
Høres vel greit ut det?
Post by Marit Lilleeng
Marit, som øsnker Litten lykke til med schæfere i fremtiden, og ber om
at eieren av den slemme schæferen, tar seg selv i nakkeskinnet og
fillerister
Tja, det spørs om hund er i stand til å se at det er noe galt med hunden og
ikke minst, at det er noe galt med hennes reaksjon på det som skjedde.

Nina
Christian Kavli
2003-11-07 07:48:56 UTC
Post by Nina
Tja, det spørs om hund er i stand til å se at det er noe galt med hunden
Du mener hvor stor grad av selvinnsikt hunden har? ;)
--
christian,
www.ckavli.com
Nina
2003-11-07 12:07:44 UTC
Post by Christian Kavli
Post by Nina
[...]
Hmmm, en liten skriveleif der ja. Skulle selvsagt vært hun (hundeeier).

Selvinnsikt er det nok lite av i hund og eier i det nevnte tilfellet...

Nina
Marit Lilleeng
2003-11-07 10:19:18 UTC
Post by Marit Lilleeng
Post by Nina
[...]
*flay nå*Vet jo det da!!! hihi
Post by Nina
Post by Marit Lilleeng
[...]
Yepp da.. Den takler vi.. (uff)
Nina
Line
2003-11-06 18:48:45 UTC
Post by Nina
[...]
Stakars lille gutten da...

Jeg tror vel egentlig at ett raseforbud kan være på sin plass her, så dette
burde du helt klart varsle regjeringen om. Blir med å starter en
underskiftskampanje jeg, og komemr til å legge ut info på
www.hybelkaninbitt.no om dette.

-line-
Nina
2003-11-06 22:54:52 UTC
Post by Nina
[...]
Bra line! Informasjon til folket :-)
Men, litt seriøst da. Jeg er glad Litten ikke er en kamphund (inni sitt hode
:-)) og prøver å unngå å sloss, så sant det lar seg gjøre. Ellers så kunne
det gått riktig ille i dag, dersom han virkelig hadde svart!

Nina
Line
2003-11-06 23:24:04 UTC
Post by Nina
Post by Nina
likegyldige eier. Ikke beklaget vedkommende hendelsen, og da jeg
spurte
Post by Nina
om
Post by Line
[...]
Helt sant, men, hvem det hadde gått ille utover, det vet man jo ikke. Men,
mer blod og guffe, det hadde det nok blitt ja.

Prøvde å ringe deg i dag da, men fikk den der svarer-tingen.

-line-
Nina
2003-11-07 12:11:19 UTC
Post by Nina
Post by Nina
Post by Nina
Post by Line
Post by Nina
gå tilbake til fellesdekken. Schäferen ble "belønnet" med å få sitte
ved
Post by Nina
Post by Line
sin
Post by Nina
likegyldige eier. Ikke beklaget vedkommende hendelsen, og da jeg
spurte
Post by Nina
om
Post by Nina
Post by Nina
[...]
Tja, håper jo aldri å få svar på det spørsmålet der! Litten har, bank i
bordet, ennå ikke vært i skikkelig slosskamp. La det fortsette slik. Amen!
Post by Nina
Prøvde å ringe deg i dag da, men fikk den der svarer-tingen.
Var på foredrag om homeopati og Aloe Vera til hund..

Nina
Spiralis
2003-11-06 18:48:03 UTC
Post by Nina
[...]
Og hvorfor skal vi ta denne artikelen som seriøs, når du før har kommet med
egenproduserte greier uten rot i virkeligheten?
Håkon
Nina
2003-11-06 22:54:45 UTC
Post by Nina
[...]
Godt spørsmål :-) Men, dessverre så er det sant denne gangen. Videoen var jo
litt sann den og. Det var rottis og amstaffblanding i (kamp)lek :-)

Jeg prøver bare å sette søkelys på hvor feil det er å angripe en rase. Jeg
er fullstendig klar over at schäfer er en flott hunderase, som så mange
andre raser. MEN, dessverre det finnes utskudd - (også blant eierne!) der
som i de fleste andre raser.

Nina
Hanne
2003-11-06 19:58:20 UTC
Post by Nina
[...]
Ja fysjameg...få disse ekle , fæle schäferhundene forbudt :-)

--
Mvh
Hanne og Kiro
http://home.online.no/~hannamu
Hildur Eilersen
2003-11-06 20:14:52 UTC
Post by Nina
Schäferens eier satt selvsagt og drakk kaffe og røykte, og flirte! Jeg
sprang bort og fjernet det fresende udyret, og reddet lille hunden min.
jøss i alle dager da ?? tror du må se å finne deg noen ordentlige
treningskamerater.!!
Post by Nina
[...]
Ja som sagt finn deg andre å trene med helt klart .............
Post by Nina
Hva synes dere, bør schäfere forbys? Eller kan det ha noe med eieren å
gjøre?
forby og forby fru blom :-)
hildur
Nina
2003-11-06 22:54:58 UTC
Post by Hildur Eilersen
Post by Nina
[...]
Ja, du vet - dette miljøet vi alle trener i. Og dette er en hund som
muligens en dag skal ut og redde solstrålens og andres barn :-)
Post by Nina
[...]
Ja, skal iallefall bli veldig selektiv med hvem som får jobbe med sin hund
samtidig med at jeg jobber med min!!
Post by Hildur Eilersen
Post by Nina
Hva synes dere, bør schäfere forbys? Eller kan det ha noe med eieren å
gjøre?
forby og forby fru blom :-)
Er ikke det løsningen på denne type problemer da? Eller har jeg
missforstått?

mvh

Nina
hildur
Margrete L. Johansen
2003-11-07 12:36:34 UTC
hmm, har nettopp lest meg gjennom alle 140 innlegg om schæfer'n lenger
opp. *phu*

"alle" har opplevd noe vondt med schæfer'n har de ikke? Når jeg møter
ukjente med min kalv (gigant schæfer), så kommer alltid komentarten:
"så stor han er da! OG snill, hunden min har blitt bitt av en, to,
ørten, schæfere" osv osv...

Her som hos en viss annen rase, handler det mye om to ting, nemlig
oppdretter og hvordan h*nvelger seg ut hunder for avl! Og eier og hva
han gjør for at hunden skal få et godt liv, uten for mange dårlige
erfaringer.

Nå skal jeg være så frekk å si at avl har mye å si for gemyttet
*dukker*

Margrete
Line
2003-11-07 14:29:48 UTC
Post by Margrete L. Johansen
[...]
Fysj så frekk du er, Margrete :-)

Reis deg opp du, for du har helt rett i hva du skriver der.

-line-
Margrete L. Johansen
2003-11-07 16:59:23 UTC
Post by Line
Reis deg opp du, for du har helt rett i hva du skriver der.
-line-
Brått støtte jo! Dukket på grunn av et par hårsåre oppdrettere her
inne :-) Men med støtte står jeg oppreist og sier det gjerne en gang
til hihi

Margrete
Hildur Eilersen
2003-11-11 23:37:32 UTC
Post by Margrete L. Johansen
Brått støtte jo! Dukket på grunn av et par hårsåre oppdrettere her
inne :-) Men med støtte står jeg oppreist og sier det gjerne en gang
til hihi
Margrete
Hehehee ikke vanskelig det da Maggi, siden dere er flere som kan "rotte"
dokkar
sammen og diskusjonen forgår i skriftlig form, hadde ikke vært så eeenkelt
hvis vi hadde
tatt denne diskusjonen verbalt, men no har jo du konventert til en annen
rase ,så slipper du å tenke så mye på schæferen i fremtiden og godt er det
en ting mindre å bekymre seg over :-))

hildur igjen
Margrete L. Johansen
2003-11-12 10:57:02 UTC
On Wed, 12 Nov 2003 00:37:32 +0100, "Hildur Eilersen"
Post by Hildur Eilersen
[...]
Thihi! Selv om jeg konverterer gir jeg meg ikke fordet! Jeg skal
fortsette å holde Marit i hånden, jeg!

OG jeg har et levende eksempel på dårlig avl i huset, så jeg slipper
ikke å tenke på det! Gudene skal vite jeg ville det anderledes.

Mvh
Margrete
Hildur Eilersen
2003-11-11 23:33:07 UTC
Post by Margrete L. Johansen
[...]
Joda du har et godt poeng her Maggi , flott :-)

.
Post by Margrete L. Johansen
Nå skal jeg være så frekk å si at avl har mye å si for gemyttet
*dukker*
Margrete
Avl har nok noe å si , men oppdragelsen og oppvekstvilkårene har mye mere
å si, særlig hvor flink hundeeieren er til å mosjonere og stelle hunden i
hverdagen
gi opplæring og miljøtrening, og sosialisering, i riktige doser.
Det er jo rart at noen av oss alltid får hundene våre til å funke, det kan
ikkje bare være avlen som gjør det , vi må jo gjøre noe riktig siden vi
lykkes, men oppdragelsen og får snille og omgjengelige hunder.

mvh
Hildur
Anja Bjerke
2003-11-12 00:50:50 UTC
Post by Hildur Eilersen
Post by Margrete L. Johansen
Nå skal jeg være så frekk å si at avl har mye å si for gemyttet
*dukker*
Jeg er fullstendig enig med deg! *fellesdukk*
Post by Hildur Eilersen
[...]
Kan det ha noe med at dere kjenner oppdrettere innen drømmerasen godt? Slik
at dere velger ut hunder som dere kjenner foreldrene til? Og på denne måten
aldri ville finne på å kjøpe valp etter en hund dere vet er "gæern"? Og at
en fersking vil bruke flere år med å sette seg inn i rasen, følge med på
utstillinger, være på samlinger, høre på sladder osv. osv. før haun kan
gjøre et relativt trygt og godt kjøp gemyttmessig (og helsemessig)?

Men ellers er det jo noen få som tilsynelatende alltid får problemhunder, og
da vil jeg vel påstå at det er eieren og ikke avlen det kommer an på.
--
Hilsen Anja

anjagtb att online dot no
Hildur Eilersen
2003-11-12 18:50:34 UTC
Post by Anja Bjerke
[...]
"tampen brenner" :-) men så er det det da "sukk" det ingen som hører špå
oss "veteraner" , nye vil helst finne opp kruttet på nytt ser du .-))
Post by Anja Bjerke
Men ellers er det jo noen få som tilsynelatende alltid får problemhunder, og
da vil jeg vel påstå at det er eieren og ikke avlen det kommer an på.
Akkurat::o) et godt poeng der også, særlig dem som får "samme lidelse på
hundene sine
uansett rase de måtte velge .-)

mvh
Hildur
Unni Roeis
2003-11-12 19:54:41 UTC
Wed, 12 Nov 2003 19:50:34 +0100, skrev "Hildur Eilersen"
Post by Hildur Eilersen
Post by Anja Bjerke
[...]
Med denne form for debatt-teknikk, så ønsker jeg at dere to skal
fortelle meg, som hundeeier, i klartekst, hva i svarte jeg har gjordt
galt, som har klart å få to hunder med elendig immunforsvar og masse
allergier - 2 forskjellige raser - 2 forskjellige land og oppdrettere.

Underbevisst ønske om fysisk helvete for min(e) dyrekjøpte og høyt
elskede hund(er) og psykisk helvete for meg?

Eller er det noe jeg har misforstått her...?
--
Mvh
Unni
Aud Stokman
2003-11-12 20:23:38 UTC
Post by Unni Roeis
Post by Hildur Eilersen
[...]
Du har bare vært kjempeuheldig, ingenting annet. Verken du eller andre kan
påføre en hund svikt i immunforsvaret, for det er nemlig medfødt. Ikke bry
deg om slike dumme kommentarer som f.eks. den ovenfor. :-)
Det er utrolig dårlig gjort å komme med slike kommentarer.

Hvordan går det forresten med hunden din?

Aud
http://home.online.no/~stokman/
Marit Lilleeng
2003-11-13 09:02:21 UTC
Post by Aud Stokman
Post by Unni Roeis
Post by Hildur Eilersen
[...]
Så skal jeg slenge inne en kommenatr igjen da, som jeg sikkert får
masse pepper for.. (skal dukke resten av dagen)

Hva da med han som fikk 4 (fire!) schæferhunder på rad som alle ble
avlivet i tidlig alder pga sykdom, før han endte opp med å bytte rase
og nå har en frisk hund??

Marit
Unni Roeis
2003-11-13 19:24:32 UTC
Wed, 12 Nov 2003 21:23:38 +0100, skrev "Aud Stokman"
Post by Aud Stokman
Post by Unni Roeis
Post by Hildur Eilersen
[...]
Det er meget sjelden jeg gidder å la meg provosere, men den arrogansen
som ble utvist over her, falt meg tungt for brystet.
Post by Aud Stokman
Hvordan går det forresten med hunden din?
Nå har jeg ikke vært hos veterinæren på 3 1/2 uke :-) - kryss i
taket, bank i bordet osv....

Hårsekkmidden er borte, men det virker som vil ta litt tid å få på
plass all pelsen på krysset hans igjen...

Øyelokket ble jo operert igjen i forrige måned og nå virker det gå
ganske bra. Må vel vente og se en stund til - han strekker jo hodet i
bredderetningen en del måneder til :-)

Den verste allergien - husstøvmidden, er den jeg er mest usikker på.
Jeg har jo kastet ut alt som heter tepper og jeg
vasker/mopper/støvsuger hver dag (+ alt jeg gir ham for å styrke
immunforsvaret) - og så langt klør han lite, men han slikker litt på
ben/labber, men ikke biting, sår eller andre synlige hudproblemer
foreløpig, så jeg krysser alt jeg har og håper at han kanskje kan
vokse immunforsvaret sitt litt sterkere med alderen.
Velger å ikke gjøre noe foreløpig, da han ikke virker spesielt plaget
- men jeg, som burde ligget "6 fot under", (ref. gamle-damer-på-45 i
annen tråd), kunne kanskje tenkt meg å slippe såå mye daglig
husrenhold...

Frykten hans for trafikk derimot, kunne jeg trygt trengt en vaksine
mot - nå er det så ille at han helst ikke vil gå kveldstur.
--
Mvh
Unni
Line
2003-11-13 19:36:04 UTC
Post by Aud Stokman
Post by Aud Stokman
[...]
Dette her kan jeg risikere å få masse pepper for, men, jeg ville faktisk
ikke hatt en slik hund jeg. En hund med så mange plager, og en hund som er
så redd for trafikk at den nesten ikke tør gå tur om kvelden, den hadde jeg
avlivet.

Jeg ønsker å ha hund for selskap og bruks (ikke nå lenger, derfor blir den
jeg har nå min siste brukshund), og noen syk hund hadde jeg ikke villet
hatt. Ja, man blir glad i hundene, men, en hund som har slike plager at den
knapt nok tåler støv, det hadde ikke vært noe for meg.

Og nei, jeg hadde heller ikke vurdert omplassering en gang. Jeg ville ikke
omplassert en syk hund.

-line-
Nina
2003-11-13 20:04:24 UTC
Tilbake til trådens ugangspunkt: Var på tur på Ekeberg i dag. Traff mange
løse hunder, og Litten viste sitt vanlige høflige og dempende språk,
heldigvis. Traff ingen schäfere, dessverre. Men regner i grunne med at
høflige schäfere vil bli møtt på høflig vis :-) Håper!

mvh

Nina
Hildur Eilersen
2003-11-15 17:49:37 UTC
Post by Nina
[...]
Det gjør litten sikkert Nina :-) Har vært ute i dag forresten og trent
møte situsjon med en hund som har blitt tatt av en schæferhund , tidligere,
den var skikkelig engstelig, så herlig å se åssen Jenny løste dette, med å
gå ned på forfarten og innvitere til lek, og etterhvert tødde den opp og de
lekte så kjekt sammen .:-) Men rett skal være rett , Jenny er vokst opp med
labradorer og oppfører seg som en retriever og liker seg best sammen med
retrivere rart å se på :-) En svær schæfer som hopper og spretter rundt
sammen med flatter og goldens og labbiser, ruller seg sammen med dem i
nærmeste sumpmyr og ser helt ......... jæ.......lig ut etterpå. at hun
trenger å høytrykkspyles i flere omganger etterpå. Men treffer hun på en
schæferhund, så er hun litt avventende og hilser på en helt annen måte, hun
setter nesen i bakken og avleder de hvis de begynner å bråke eller buste seg
mot henne.Ellers så logrer hun og trekker munnvikene litt bakover og ørene i
trekker hun utover ikke bakover med snur de liksom litt sånn at hun blir
smal mellom ørene, de mest agresive overser hun løper rett forbi dem og
later som hun ikke har sett dem.
Syntes det er morro å studere hundene når de møter andre, tenkt å prøve å få
filmet endel slike situasjoner ettehvert

mvh
Hildur
Aud Stokman
2003-11-13 21:17:34 UTC
Post by Line
Dette her kan jeg risikere å få masse pepper for,
Jeg tror ikke dette kan regnes for pepper. :-)
Post by Line
[...]
Ja, _det_ er det lett å si om andres hunder, men kanskje ikke fullt så
enkelt å gjennomføre hvis det dreier seg om ens egen hund? Det med redselen
for å gå ut om kvelden kan jo avtrenes, om ikke helt bort, så i hvertfall
til å bli bedre. Og Unni er nok veldig glad i hunden sin, derfor gir hun
ikke opp.
Post by Line
[...]
Alle vil vi vel ha friske hunder, men når først ståa er slik den er, at
hunden er syk, så må man vel nesten gjøre så godt man kan? Et dårlig
immunforsvar kan gjøres bedre ved inntak av visse tillegsstoffer.
Post by Line
Og nei, jeg hadde heller ikke vurdert omplassering en gang. Jeg ville ikke
omplassert en syk hund.
Her er vi helt klart enige. Man omplasserer ikke syke hunder, men det tror
jeg heller aldri har vært noe tema i dette tilfellet.

Aud
http://home.online.no/~stokman/
Line
2003-11-13 21:36:54 UTC
Post by Line
[...]
Jeg hadde og vært glad i hunden min, dette har ikke noe med saken å gjøre
for at jeg hadde avlivet den. Jeg ville kanksje avlivet den nettopp fordi
jeg var glad i den...?

Mitt innlegg var som svar under Unni sitt innlegg, men, var ikke utelukkende
rettet mot Unni. Det var rett og slett hva _jeg_ ville gjort dersom jeg
hadde en hund som led av dette.

Slik du skriver, Sud, så virker det som at jeg, siden jeg hadde valgt å
avlvie hunden, hadde gitt opp og ikke var glad i den. Vel, deg om dette.
Antagelser kan alle ha, hvor vidt de er korrekte eller ei, det kan vel
heller ikke diskuteres, da mange mener at dersom man avliver en hund fremfor
å dytte i den medisiner ol. så er man ikke glad i den, og man gir opp.

Nå har Unni skrevet tidligere at hun har forsøkt en masse med å trene vekk
hundens redsel, men dette har så langt ikke gitt resultat. Og dersom hunden
knapt tør gå ut, så kan man jo helt klart si det ikke har gitt resultat.

Hadde problemet _kun_ vært redesl for trafikk, så hadde omplassering kunnet
være ett alternativ. Men, som nevnt under - som du er enig i, man
Post by Line
[...]
Jeg har liten interesse av å dytte i en hund en masse tilleggsstoffer for å
holde den i live. Jeg har hatt syke hunder selv, og valgte å avlive dem
fremfor å kjøre de på medisiner og annet resten av livet. Og ja, jeg var
glad i hundene. Jeg ønsket dem ikke de bivirkninger som medisinene ville gi
dem.
Post by Aud Stokman
Post by Line
[...]
Nei, dette har ikke vært noe tema. Derfor jeg la inn ett innlegg til under
mitt første. Jeg skrev bare dette, for det finnes faktisk de som velger å
omplassere en syk hund fordi de ikke gidder medisinere hunden resten av dens
liv, og derfor skyver dette over på andre.

Og, igjen: Mitt innlegg var ikke ment som noe hint eller råd til Unni, om at
hun burde avlive hunden sin. Jeg burde helt klart presisert dette i mitt
første innlegg, men glemte det. Jeg skriver rett og slett hva _jeg_ ville
gjort.

-line-
Aud Stokman
2003-11-14 00:04:41 UTC
Post by Line
Slik du skriver, Sud,
Hei, har jeg fått nytt navn? :-)
Post by Line
så virker det som at jeg, siden jeg hadde valgt å
avlvie hunden, hadde gitt opp og ikke var glad i den. Vel, deg om dette.
Men kjære deg da, det har jeg vel aldri verken sagt eller ment. :-)
Post by Line
Antagelser kan alle ha, hvor vidt de er korrekte eller ei, det kan vel
heller ikke diskuteres, da mange mener at dersom man avliver en hund fremfor
å dytte i den medisiner ol. så er man ikke glad i den, og man gir opp.
Som jeg sa, så har jeg aldri dratt den konklusjonen. Vi er forskjellige, og
personlig ville jeg gjort som Unni.
Post by Line
[...]
Men kanskje hun trenger hjelp for å klare dette?
Post by Line
[...]
Nå er det ikke snakk om medisner med bivirkninger, men om naturpreparater
uten bivirkninger.
Post by Line
Jeg skrev bare dette, for det finnes faktisk de som velger å
omplassere en syk hund fordi de ikke gidder medisinere hunden resten av dens
liv, og derfor skyver dette over på andre.
Ja, jeg leste et skrekkeksempel en gang, det skulle omplasseres en
dobermann. Den hadde wobbler, men det var da ikke noe problem, for den kunne
gå med sele, også hadde den allergi, men det var heller ikke noe probelem,
for den gikk på kortison, sa de på et omplasseringssenter. Jeg ble ikke
veldig imponert av dette. Jeg tror hunden var 9 år gammel, og da ble jeg
rett og slett kvalm.

Aud
http://home.online.no/~stokman/
-line-
2003-11-14 05:46:46 UTC
Post by Aud Stokman
Post by Line
Slik du skriver, Sud,
Hei, har jeg fått nytt navn? :-)
Hmmm...Forandring fryder :-) Alvorlig tasteleif det der. Man burde nå sette
bokstavnene lengre fra hverandre på tastaturet mitt :-)
Post by Line
knapt tør gå ut, så kan man jo helt klart si det ikke har gitt resultat.
Men kanskje hun trenger hjelp for å klare dette?
Dette har hun jo skrevet selv, i ett tidligere innlegg, at hun har forsøkt
masse med trening, men at det har gitt lite resultater. Så langt jeg har
lest om Unni, som virker hun som en fornuftig dame.
Post by Line
dem.
Nå er det ikke snakk om medisner med bivirkninger, men om naturpreparater
uten bivirkninger.
Har ikke helt tro på at naturpreparater til syvende og sist kan gjøre noen
friske jeg da...
Post by Line
[...]
Skjer dessverre dette ja. Er en gal gal verden vi lever i...

-line-
Line
2003-11-13 21:28:46 UTC
"Line" <***@f�rduikke.n�> wrote in message news:I2Rsb.28344$***@news000.worldonline.dk...

Nå burde jeg også presisere at dette _ikke_ kun gjelder for Unni sin hund
da, at jeg ber henne avlive den, omplassere den eller annet. Men, dette er
_min_ mening om hva jeg ville gjort dersom _jeg_ hadde hatt en hund som
feilte slik, i mer eller mindre grad.

-line-
Unni Roeis
2003-11-15 14:00:12 UTC
....Er innom igjen jeg :-)
Post by Line
Post by Unni Roeis
[...]
....snipp...
[...]
Jeg har slett ikke tenkt å gi deg pepper. Jeg har tidligere vært med
på å avlive en hund på knappe 3 år pga problemer ved sykdom, så
situasjonen er ikke ukjent for meg.

Akkurat denne hunden, er fremdeles langt fra akkurat det stadiet.

Rex er redd, ja, men jeg har hatt hunder tidligere som har vært redde
for trafikken, men som har vokst det av seg. Rex er fremdeles ung og
grunnen til at jeg velger å "presse" ham ned på veien nå, er fordi vi
snart er tvunget ned dit - av skogens konge - og han kan like godt
venne seg til det, først som sist :-).

Det er snakk om 2 - 300 meter med vei, hvor det er himla mange
leddbusser (og andre busser og biler) som passerer på den tiden det
tar å gå her, før vi kommer inn i en roligere gate, dog med en god del
bilkjøring - hvor Rex straks blir mer avslappet og kan begynne
snus-og-tiss-rutinene sine.

Da verken Rex eller jeg er mørkredde, så går faktisk mesteparten av
turen gjennom skogen, på skogsvei hvor ikke gamlemor risikerer å
snuble i alt mulig rart, det er bare den fordømte gatestrekningen med
en haug med busser som lager krøll for Rex' sin lyst til å gå
kveldsturen - når den er passert, går turen som en drøm - og han er
løs i skogen, godt synlig med sitt Blinky-refleksbånd :-)

Rex er ingen enten/eller hund, men en både/og.

Han kan være "redd" en stillestående barnevogn - spesielt om den er
plassert et sted den ikke sto "i går", men gir blaffen i en som blir
trillet av en person...
Han er som sagt redd busser og støvsuger'n, men han går glatt forbi en
mann som står og feller trær med motorsag og han gir blaffen i
tordenvær og skudd - han kan skvette, som jeg gjør, ved et plutselig
smell, men så tusler han videre, sover videre - mao fortsetter det han
drev med før det smalt.
Post by Line
[...]
Dersom du ikke vil ha en syk hund, så er jeg redd du har hatt din
siste hund - noensinne, med mindre du har kjempeflaks - noe ingen
rundt her har hatt (uansett rase).
Jepp, Rex ble født med et råttent immunforsvar, men det jeg pr. i dag
sitter igjen med av kjente "livsstilssykdommer", som kan bli et større
problem, er husstøvallergien.

Jeg har som tidligere nevnt, gjordt alt _jeg_ kan gjøre, for å minske
husstøvproblemet + at jeg gir "remedier" som styrker immunforsvaret,
slik som f.eks. C-vitaminer, Omega 3/6 og hvitløk.
Husk; god tro (og store plattføtter), så går du på vannet :-)

Fôrallergien er løst, kontaktallergien er løst, hårsekkmidden er borte
og innrullet nedre øyelokk er det mange hunder som får - det er også
fikset.
Post by Line
Og nei, jeg hadde heller ikke vurdert omplassering en gang. Jeg ville ikke
omplassert en syk hund.
Her er vi også helt på nett. Den hund jeg ikke klarer å få "frisk"
nok til å være en glad hund uten vondt/problemer - eller stabil nok
til å kunne ferdes blandt folk og fe, skal _ingen_ ha!
Men jeg er også en tålmodig person (når det gjelder bikkja :-)), så
jeg gir gjerne ting en sjanse eller fler - så lenge det er en sjanse
for at problemet kan fikses og hunden ikke har det vondt - og det har
Rex per i dag ikke.

Hmmm - synd jeg ikke har hjemmeside for Rex'en....
--
Mvh
Unni
-line-
2003-11-15 15:27:02 UTC
Post by Unni Roeis
Post by Line
[...]
Nå vet jeg ikke hvordan det er rundt "her", men jeg har faktisk ikke hatt
hunder som har hatt dårlig immunforsvar, sensibel mage, rennende øyne, svak
pels, svake tenner, dårlige ører. De har dog fra tid til annen hatt
"normale" sykdommer forårsaket av f.eks trekk - da ørebetennelse og lett
verk i øyet pga. trekk, sleng på kutt i poter og slike ting. Men, noen hund
jeg vil betegne som syk - det har jeg ikke hatt.

Ene hunden min fikk slag - noe som de aller fleste hunder får en gang i
løpet av livet, men ofte merker man dem ikke fordi det er så lite, og/eller
man f.ekis ikke er til stede da hunden får det.

Nærmeste jeg har vært hund som jeg har levd med som har vært syk, var x'n
min sin, hun hadde Addison. Og, ser man på linjene bakover på den hunden, så
finner man en rekke sykdommer.
På linjene til hun jeg har, så er det lite med sykdommer, derfor vil jeg tro
jeg har en frisk hund. Derfor jeg tror jeg har hatt friske hunder tidligere,
fordi det har vært lite arvelig belastede sykdommer på linjene de har vært
fra.
Det er og hva min neste hund kommer til å være: Fra mest mulig friske
linjer. Og da snakker jeg ikke kun om foreldredyrene - men også om søsken og
resten av "familien".

At det blir mer og mer sykdom blandtg alle raser i dag, det er intet å legge
skjul på. Men dette kommer av dårlig avlsarbeide - rett og slett.

Bare å se på f.eks søsteren til x'n sin hund. Hun ble parret hun, og da
sterkt linjeavlet, men, parret ble hun, til tross for at to av hennes
kullsøstre var syke - både mentalt og fysisk. Om den ene tispa hadde
Addison, det vites ikke, for hun ble aldri sjekket, men muligheten er stor.
Kullbrødre som bl.annet har bitt handlere og vist uakseptabel adferd mot
folk og hunder. Tispa selv - som ble parret, hun er hundeaggressiv, og dette
_er_ arvelig. Selv om både tispeeier og hanhundeeier var klar over alt som
lå av trøbbel på dette kullet, så valgte de å gjennomføre en parring mellom
disse to individene.
Jeg får bare håpe - for hundene og valpekjøperenes skyld, at hundene er
friske, både mentalt og fysisk.
Men, slik avl - det gjør at sjansen for å finne friske individer blir mindre
og mindre, i alle fall her til lands.

Men, å si jeg har hatt min siste hund - noensinne, fordi man kun får tak i
syke hunder, den kjøper jeg ikke !

Eller så har jeg hatt ualminnelig flaks, siden "ingen rundt her har hatt
(uansett rase)"

Og jeg tror heller ikke det er så vanskelig å få tak i friske hunder heller,
bare man vet å sjekke opp litt mer enn bare de som vises på stamtavlen.

-line-
Unni Roeis
2003-11-15 21:53:42 UTC
Sat, 15 Nov 2003 16:27:02 +0100, skrev "-line-"
Post by -line-
[...]
I anstendighetens navn må jeg jo si at jeg har hatt 3 hunder tidligere
uten det jeg kaller "livsstilssykdommer", men det virker fryktelig
lenge siden nå....
Post by -line-
Ene hunden min fikk slag - noe som de aller fleste hunder får en gang i
løpet av livet, men ofte merker man dem ikke fordi det er så lite, og/eller
man f.ekis ikke er til stede da hunden får det.
Ene min fikk 2 slag - for det første merket jeg det og for det andre
syntes det godt, når halve leppesystemet til en boxser henger noget
slapt ned i en periode...
Dessverre fikk han epilepsi som "følgefeil" - og det var lite
kjekt....
Post by -line-
[...]
Jeg sier ikke at det ikke finnes friske hunder - det vet jeg det gjør,
men du var så "bombastisk" i din uttalelse om at du ikke ville ha en
syk hund - og jeg ser ikke hvordan du kan garantere deg mot å få det -
uansett hvordan familielinjene ser ut - det hender jo noen ganger at
én i søskenflokken ikke blir som forventet - og når dette viser seg
først ved 1 - 2-års alder, hva da?
Post by -line-
Og jeg tror heller ikke det er så vanskelig å få tak i friske hunder heller,
bare man vet å sjekke opp litt mer enn bare de som vises på stamtavlen.
Hvordan gjør man det? Jeg ser liksom for meg at nesten uansett hvor
godt man sjekker (og jo mer fra langtvekkistan de kommer, dess
vanskeligere), så må man til syvende og sist stole på hva som blir
fortalt - med mindre man sjekker alle veterinærer som samtlige
"familiemedlemmer" kan ha vært innom - og å stole på folk, er nok ikke
helt min greie...
--
Mvh
Unni
-line-
2003-11-15 22:19:25 UTC
Post by -line-
[...]
Selvsagt kan jeg ikke farantere noe - det har jeg heller ikke skrevet. Jeg
har skrevet jeg _ikke_ vil ha noen syk hund, og det vil da si, at om jeg får
en hund osm har livstidssykdom, så vil jeg avlive den fremfor å kjøre den på
naturmedisiner, medisiner eller annet.

Jeg vet det hender i en søskenflokk at en valp ikke alltid blir som
forventet :-) Har jeg skrevet noe annet ?

Og, jeg er rimelig sikker på at min neste hund vil være frisk jeg...For jeg
vet det er så mange der ute som avler frem friske individer, fordi de tar
mer hensyn til de rette ting i avl, ikke _bare_ resultater fra utstilling
eller prøver.
Post by Unni Roeis
Post by -line-
[...]
:-) Det er ikke så vanskelig å finne ut om linjer til en hund, så lenge man
gidder jobbe litt. Kjenner f.eks til de fleste svakheter som ligger på
linjene til tispa jeg har, samme som jeg gjorde på ene hanhunden jeg hadde,
og også på "den sykese av alle raser-hunden" jeg hadde...Det krever en del
innsats, men, vil du forsøke å få det beste, så er det vel verd jobben. Som
oppdretter så burde man helt klart undersøke så langt man har mulighet. I
alle kriker og kroker. For som oppdretter burde man verne om rasen, ikke
tenke på pengene som kan ligge i det - spesielt som hanhundeier...

Men, som nevnt: Noen garanti har man aldri. Dog jeg mener man kan sikre seg
ganske så bra :-)

Hilsen Line, som visstnok har den siste friske hunden "her".

ps. Hvordan er det med dere andre ? Er deres hunder syke også ?
Kristine Albrecht
2003-11-15 22:25:27 UTC
Post by -line-
ps. Hvordan er det med dere andre ? Er deres hunder syke også ?
Er neimen ikke sikker..venter på svar på blodprøver, skal levere inn
urinprøve på mandag.
Rasen er jo kjent for å være frisk, men med min vanlige flaks har jeg vel
fått det eneste syke individet i Skandinavia ;oP

Kristine

http://home.chello.no/~casper
-line-
2003-11-15 22:29:45 UTC
Post by Kristine Albrecht
Post by -line-
[...]
Kjekk kar han der da :-)
Hvordan er det med rasen, er det oppdrettere av den i Norge ? Var en som
spurte meg om det forleden, men jeg har lite kjenneskap til det, annet enn
at jeg har blitt fasinert av de individer jeg har møtt av rasen da :-)

-line-
Kristine Albrecht
2003-11-15 22:34:39 UTC
Post by -line-
Post by Kristine Albrecht
Post by -line-
[...]
Den kjekkeste ;o) Jepp, det er tre oppdrettere her i landet. (Såvidt jeg
vet.)
Herlig rase, men når det står enkelte steder på nettet at de har et middels
høyt aktivitetsnivå er nok ikke det helt riktig :o) Har aldri møtt hunder
som kjeder seg så fort som pinschere.

Kristine

http://home.chello.no/~casper
-line-
2003-11-15 22:32:27 UTC
"Kristine Albrecht" <***@chello.no> wrote in message news:pJxtb.3314$%***@amstwist00...

Ja, nå klarte jo fabelaktige meg å overse det faktum at Casper er norsk da
:-)

-line-

ps. rødvin er ikke bra
Kristine Albrecht
2003-11-15 22:35:55 UTC
Post by -line-
Ja, nå klarte jo fabelaktige meg å overse det faktum at Casper er norsk da
:-)
-line-
ps. rødvin er ikke bra
Hehe! *skåler i cola*

Kristine

http://home.chello.no/~casper
Kristin Gudem
2003-11-15 22:53:20 UTC
-line- wrote:

[klippe]
Post by -line-
ps. Hvordan er det med dere andre ? Er deres hunder syke også ?
Marco har "ett eller annet" med lungene, han har plutselige "pusteanfall"
som ligner hunder med nesemidd (innovernysing). Han plages ikke noe særlig,
og jeg tenker sjelden på det. Han plages i varmen, så heldigvis har vi bare
et par mnd. sommer her i norge ;-)
Victor - frisk som en fisk
Monty - frisk som en fisk, men mangler en stein i pungen. Dette er vel
heller en defekt, en en sykdom.
Schako - bare 8 mnd, så det vet jeg lite om. Foreløpig har han bare vondt i
nerva si, men det kommer seg smått om senn det også :-)
--
Kristin
www.gudem.com
www.landslagstroppen.com
Kristine Albrecht
2003-11-15 22:57:55 UTC
Post by Kristin Gudem
[...]
Har du sjekket hjertet? Sånn for sikkerhets skyld? Gamlegoldenen min får
sånne "anfall" og han har voksende hjerte..

--
Kristine

http://home.chello.no/~casper
Kristin Gudem
2003-11-15 23:18:37 UTC
Post by Kristine Albrecht
Har du sjekket hjertet? Sånn for sikkerhets skyld? Gamlegoldenen min
får sånne "anfall" og han har voksende hjerte..
Ja, hjertet er sjekket opp og i mente, og det er helt flott :-)
Hjertet ble først mistenkt, så de jobbet ut fra det en stund, men altså -
falsk alarm der.
--
Kristin
www.gudem.com
www.landslagstroppen.com
Kristine Albrecht
2003-11-15 23:26:03 UTC
Post by Kristin Gudem
Post by Kristine Albrecht
[...]
Tenkte egentlig at du hadde sjekket det, men måtte bare spørre :o)

--
Kristine

http://home.chello.no/~casper
Unni Roeis
2003-11-16 08:31:55 UTC
Sat, 15 Nov 2003 23:19:25 +0100, skrev "-line-"
Post by -line-
Post by Unni Roeis
Post by -line-
[...]
Selv om det holder hunden din fri for problemer?

Om alle skulle gjordt som du føler, hadde det i morgen vært laaaaaang
kø hos landets veterinærer med folk som skulle avlive sine dyr... -
bare en tanke.... Vi er forskjellige ja, men jeg har ingen intensjon
om å holde liv i en hund som lider, eller som noen - gå fra "gård og
grunn" for å ha råd til å holde hunden i live - det går dog en grense!
Post by -line-
Jeg vet det hender i en søskenflokk at en valp ikke alltid blir som
forventet :-) Har jeg skrevet noe annet ?
Nei, jeg tenkte kanskje at du per den tid hadde investert så mye
innsats og følelser i hunden din at du kanskje var villig til å
forsøke og hjelpe den - selv om det var med "medisiner", frem for å ta
ekspressruta til sprøytevet'en... Men det var bare min tanke da.. :-)
Post by -line-
[...]
Jeg har aldri gått etter resultat etter utstilling eller prøver, jeg
har som regel gått etter gemyttet og helsen til foreldrene - så godt
jeg har kunnet, hvilket vil si ikke godt nok .-(
Post by -line-
Post by Unni Roeis
Post by -line-
[...]
Javel, jeg får bare akseptere dette. Dog har nok _jeg_ hatt mitt
siste hund - for jeg tror aldri jeg klarer det som dere som virkelig
er inne i dette, greier å få til...

Synd, men sånn er det bare.
--
Mvh
Unni
-line-
2003-11-16 10:07:19 UTC
Post by -line-
Post by -line-
Post by Unni Roeis
Post by -line-
[...]
Bittherhet fører sjelden noe godt med seg :-)
Men, det er rart da, hvordan de som har hatt en eller to syke hunder,
forsøker å gjøre nesten hele hundenorge syk. For, det er jo hva du har
skrevet det, Unni. At jeg hadde hatt min siste hund, siden jeg ville ha en
frisk hund. Noe jeg betviler meget sterkt, som jeg har skrevet tidligere :-)

Jeg står også ved, at jeg ikke ville hatt noen hund som jeg måtte dytte i
all slags merkverdige preparater for å holde den oppegående. For meg blir
ikke det å ha hund. Jeg har sett alt for mye av den slags. Og jeg har sett
hva det kan føre til for hundens del.

-line-
Aud Stokman
2003-11-16 10:47:05 UTC
Post by -line-
Men, det er rart da, hvordan de som har hatt en eller to syke hunder,
forsøker å gjøre nesten hele hundenorge syk.
Men det er da ikke gjengs for alle som har hatt et par syke hunder. Miune 4
første dobermann var syke, den eldste ble ikke mer enn 4 år, de andre 1 år,
men jeg har da aldri sagt at hele hundenorge er sykt for det. Nå for tiuden
har jeg forresten bare friske hunder. :-)
Post by -line-
[...]
Men hvor trekker du grensen? Er det galt å gi en hund bioferon resten av
sitt liv for å bli kvitt kløe og dermed ha et godt liv?
Er det galt å gi en hund med hjerteproblemer medisin, en medisin som gjør at
hunden kan leve et tilnærmet helt vanlig liv.
Er det galt å behandle en hund med wobblers syndrom med laser eller
magnetfeltterapi for at hunden ikke skal bli lam?
Er det galt å gi en hund kortison for å gi den best mulig livskvalitet den
tiden den har igjen?

Ja, hvor setter du egentlig grensen? Dette er jo et interessant tema, så jeg
håper ikke du tar mine spørsmål som kritikk. :-)

Aud
http://home.online.no/~stokman/
-line-
-line-
2003-11-16 14:46:56 UTC
Post by Aud Stokman
Post by -line-
[...]
Er du og en av de som har friske hunder ? Du må da ha usedvanlig flaks,
Aud, slik jeg har, og som jeg har sett: ett par andre her har også :-)

Vet det er fler som har syke hunder som ikke generaliserer, men, pga. at
enkelte generaliserte litt, så kunne jeg jo gjøre det jeg og :-)
Post by Aud Stokman
Post by -line-
[...]
Å si hvor jeg trekker grensen, er vrient, det ville jeg set når jeg satt
midt i det.

Men, f.eks på xn min sin hund: Jeg ville aldri gitt den hunden tabletter for
at hun skulle ha en så-der livskvalitet. En hund på Pred er ikke noe pent
syn.

Kortison for å forlenge en hunds liv - nei. Det hadde ikke vært aktuelt. Da
hadde jeg gjort det kun for min egen del, og det synes ikke er riktig.

Ett tilnærmet normalt liv, det holder ikke for meg. Det skal være ett
normalt liv.

Når det gjelder laserbehandling etc. av wobbler, for å hindre at hunden blir
lam. Vel, jeg ville ikke gjort det. Jeg ønsker å ha friske hunder som ikke
trenger medisin eller annen stimuli for å holde en normal livskvalitet.
Post by Aud Stokman
Ja, hvor setter du egentlig grensen? Dette er jo et interessant tema, så jeg
håper ikke du tar mine spørsmål som kritikk. :-)
Gjør ikke det :-)

-line-

ps. Skal du stille til helgen, forresten ?
Aud Stokman
2003-11-16 15:14:30 UTC
Post by -line-
Er du og en av de som har friske hunder ? Du må da ha usedvanlig flaks,
Aud, slik jeg har, og som jeg har sett: ett par andre her har også :-)
Ja, jeg hjar nok vært litt heldig her, jeg innser det. :-)
Post by -line-
Men, f.eks på xn min sin hund: Jeg ville aldri gitt den hunden tabletter for
at hun skulle ha en så-der livskvalitet. En hund på Pred er ikke noe pent
syn.
Nå vet ikke jeg hva som feilte x-en din sin hund. Men for gmle hunder mener
jeg det akn være en god hjelp til å få en god alderdom, avhengig av
helsetilstanden forøvrig og hvor mye kortison som skulle til.
Post by -line-
Kortison for å forlenge en hunds liv - nei. Det hadde ikke vært aktuelt. Da
hadde jeg gjort det kun for min egen del, og det synes ikke er riktig.
Nå vet jeg jo ikke hvordan det er med deg, men jeg er bare et menneske. Jeg
blir desperat de gangene en av mine kjære truer med å forlate denne verden,
så da prøver jeg alt, absolutt alt. Og funker kortison, så blir det det. Da
vil igjen hunden kunne gjøre de tingene den ikke kunne før, og jeg blir glad
og hunden blir glad. Jeg er sikkert egoistisk i mnages øyne, men det får
ståsin prøve. Jeg utsetter ikke hunden for smerter, så da har jeg god
samvittighet.
Post by -line-
Ett tilnærmet normalt liv, det holder ikke for meg. Det skal være ett
normalt liv.
Men når hunden blir alvorlig syk, kan det hende at den og eieren må nøye seg
med et tilnærmet normalt liv. Jeg synes det blir for lettvint å bare
avlivve.
Post by -line-
[...]
Har du noengang hatt en hund med wobbler? Den blir som normal ved
regelmessig behandling med laser eller magnetfeltterapi. De er med på turer
i skogen og galopperer og har det like greit som andre hunder. Jeg mener det
blit feil å frata hunden livet fordi man ikke er åpne for nye metoder.
Post by -line-
ps. Skal du stille til helgen, forresten ?
Det er meningen. Jeg håper bare at det blir oppholdsvær de to siste dagene
før utstillingen, slik at jeg slipper å stille druknede katter(hunder). :-)

Aud
-line-
2003-11-16 15:32:10 UTC
Post by -line-
[...]
Addison, og det var en daglig dose av Florinef og pred som trengtes. Dog,
Pred kunne kuttes ut, men så måtte hun på det igjen, fordi Florinef alene
ikke klarte å holde henne stabil.

Å se en hund ligge og "trippe" konstant døgnet rundt, ikke klare gå en
normal tur, bli sliten av å gå ut og tisse - synes ikke det er noe liv for
en hund jeg.
Post by -line-
[...]
I følge mange er jeg nok ikke bare ett menneske, da jeg ikke ville forsøkt
gjenoppliving av en valp bl.annet.
Jeg liker heller ikke når de hunder jeg har hatt har blitt eldre og svakere.
Men, siden jeg har kjent hundene, vært klar over at de har hatt gode liv mm,
så har jeg latt dem ta en siste tur.

Mange mennesker som er egoister på det området - det er en naturlig ting.
For 17 år siden var jeg slik jeg og, men, etter å ha vært utplassert i
arbeidsuke hos veterinæren min, så fikk jeg ett annet syn på det.
Post by -line-
[...]
Nei, jeg har ikke hatt hund med wobbler.
Jeg mener fortsatt at jeg ikke vil ha en hund som krever regelmessig
behandling for å holde den tilnærmet normal. Jeg er mot det.
Post by Aud Stokman
Post by -line-
ps. Skal du stille til helgen, forresten ?
Det er meningen. Jeg håper bare at det blir oppholdsvær de to siste dagene
før utstillingen, slik at jeg slipper å stille druknede katter(hunder). :-)
Er nok ikke spesielt populært å komme med katter på den utstillingen, så
hold dem tørre du :-)

-line-
Marit Lilleeng
2003-11-17 10:26:54 UTC
Post by -line-
Men, f.eks på xn min sin hund: Jeg ville aldri gitt den hunden tabletter for
at hun skulle ha en så-der livskvalitet. En hund på Pred er ikke noe pent
syn.
Hva er fælt med det? Buffy gikk på Pred i 1,5 år før jeg prøvde andre
ting, hun var blank og fin i pelsen (mye bedre enn nå) og hadde ikke
noen problemer!
Så, bortsett fra at kortison sakte men sikkeert dreper hunden, så så
hun da ikke noe værre ut da enn nå...
Post by -line-
Kortison for å forlenge en hunds liv - nei. Det hadde ikke vært aktuelt. Da
hadde jeg gjort det kun for min egen del, og det synes ikke er riktig.
Buffy kommer til å få kortison hvis hun blir værre igjen med kløinga
nå... hun kommer da til å gå på det til hun blir så syk at man merker
det forringer livskvaliteten hennes! Og siden hun har gått på det
tidligere, og hun da var sprek og fin, hvorfor ikke.. (så lenge det
stiller kløen som noen ganger kan gjøre både hunden og meg gal, så...)

(jeg gir jo ikke dyret kortison for moro skyld liksom)
Post by -line-
Ett tilnærmet normalt liv, det holder ikke for meg. Det skal være ett
normalt liv.
Buffy hadde iallefalll mer et normalt liv PÅ kortison, enn da hun klør
seg fordervet! Men, som sagt.. Om dagen er det minimalt med kløing,
men blir det emre, er det over på kortison igjen...

Marit
-line-
2003-11-17 14:59:37 UTC
Post by Marit Lilleeng
Post by -line-
[...]
Skal vi se: Det å se en 3 års gammel hund ikke klare å ligge rolig pga.
bivirkninger, være matvrak og kaste seg over alt som etes kan, angst mm.
Nei, det var ikke ett pent syn.

De som har hunder med AD håper hundene ikke havner på Pred, da bivirkningene
er meget ille.

Mulig Buffy hadde flaks og ikke fikk bivirkninger, men jeg har sett nok av
de som har fått bivirkningene som Pred fører med seg.
Post by Marit Lilleeng
Post by -line-
[...]
Hva du og andre velger å gi deres hunder, det får være opp til dere. Jeg har
min mening om det, jeg har sett nok bivirkninger på hunder som går på
kortisonholdige preparater, og jeg ønsker ikke dette på min hund.
Post by Marit Lilleeng
Post by -line-
[...]
Jeg ønsker en hund som jeg ikke må dytte i medisiner for at den skal ha ett
normalt liv.

Som nevnt: folk får gjøre hva de vil mht å dytte i dyra medisiner. Jeg tar
mine egne valg.

-line-
Marit Lilleeng
2003-11-17 18:34:07 UTC
Post by -line-
Post by Marit Lilleeng
Post by -line-
[...]
Sant.. Hun kan ha flaks, men så er det for noe annet enn AD som Buffy
har fått pred for da..,, Kan jo ha noe å si det? Vet ikke.. Har ike
greie på AD...
Buffy hadde ikke noe prob. med å slappe av hun, og greit nok. Mat
lysten var der, men ikke panisk...

Men, det er sikkert forskjell på hunder også..
Post by -line-
Post by Marit Lilleeng
Post by -line-
[...]
Ja, de valgene skal du få bestemme selv... ENkelt og greit.. :o) Jeg
tar også mitt valg da det gjelder dette, og så sant hunden ikke lider
av det, er det greit.
Men, skulle hun begynne å lide, blir det noe annet.

Marit
-line-
2003-11-17 18:47:49 UTC
Post by Marit Lilleeng
Post by -line-
[...]
Vel...Tror vel ikke akkurat at det er annerledes for hunder med AD enn
hunder med andre lidelser som medfører bruk av Pred.

Da hunden fikk diagnosen og jeg fikk greie på hvilke medisiner hun skulle gå
på, sjekket jeg litt rundt om denne, og tilbakemeldinger jeg fikk av andre
med hunder som hadde eller gikk på pred, var ikke akkurat så veldig
positive.

Ødem så man en del av. Osteoporose var det noen som hadde utviklet. Sår
grodde tregere. Noen utviklet sterkere angst, og mer stress - dette da Pred
kan ha den bieffekt at det forsterker psykiske lidelser. Bakre katarakt var
det to som hadde fått.

Dette var hunder som ikke hadde AD.

Hos AD hunder ble det registrert økt stress som ofte gav utslag ved tripping
i liggende stilling, konstant pesing, gnaging på innventar og poter, økt
matlyst og dårlig hud.

-line-
Marit Lilleeng
2003-11-17 19:37:56 UTC
Post by -line-
Post by Marit Lilleeng
Post by -line-
[...]
ok, så er det mye stygt som kan komme av bruk av pred, men så lenge
Buffy ikke lider av det, men blir i bedre form, så er det en grei
vgjørelse for meg. Sulten blir hun nok, men det er bedre det enn at
hun klør seg til blods.

Noe annet blir det den gangen nyrene og leveren ikke takler mere, da
skal hun få slippe...

men, som sagt.. For tiden trenger hun det ikke, og får det derfor
heller ikke. Hun skal klø ganke mye mer enn hun gjør nå før vi er
tilbake på pred.

Marit
-line-
2003-11-17 20:20:16 UTC
Post by Marit Lilleeng
Post by -line-
Post by Marit Lilleeng
Post by -line-
[...]
Jepp - vi tar alle våre valg :-) Og så lenge vi kan stå inne for dem, så er
hverken rettere eller galere, selv om man ikke er enig i hverandres valg :-)

-line-

OT: Max tok sitt valg, og det gikk i alle fall ikke bra
Ikka Andreas sitt heller

Unni Roeis
2003-11-16 15:59:22 UTC
Sun, 16 Nov 2003 11:07:19 +0100, skrev "-line-"
Post by -line-
Post by Unni Roeis
Javel, jeg får bare akseptere dette. Dog har nok _jeg_ hatt mitt
siste hund - for jeg tror aldri jeg klarer det som dere som virkelig
er inne i dette, greier å få til...
Bittherhet fører sjelden noe godt med seg :-)
Er ikke bitter i det hele tatt jeg, jeg bare innser at dette med "rar"
avl, linjer, familiesykdommer osv. gjør at sånne som meg, som ikke
hadde hatt filla peiling på hvor jeg skulle begynt å lete etter
riktige "svar", muligens ville endt opp med en ny sjukling. Var ikke
verre enn det - kalles bare å innse egen begrensning :-))
Post by -line-
[...]
Jeg har formulert meg klønete - som jeg skrev - jeg _vet_ det finnes
friske hunder (har hatt det sjøl), men det var den garantien for å
klare å skaffe seg det, jeg var spørrende til og det har du svart på,
enkelt og greit :-)
Post by -line-
[...]
Helt greit - personlig har jeg ingen problemer med å gi bikkja det
samme som jeg mer eller mindre bruker selv, men som jeg også skrev,
jeg trekker klare grenser - _min_ hund skal først og fremst ha god
livskvalitet - og "minivalpen" har foreløpig det :-)

Det er faktisk her jeg synes hunder har en fordel fremfor oss tobente
- de trenger ikke lide unødig - i hvert fall ikke om de har en eier
med vett i skallen.
Det vil imidlertid ikke si at jeg mener man skal fly og ta livet av
enhver hund som får en sykdomsdiagnose - og hvor det finnes god
mulighet for at hunden kan leve et herlig liv - MED medisiner!

Her får vi nok bare være enig om å være uenig - så lenge hunden ikke
har smerter/plager/problemer, så forsøker jeg litt av hvert jeg :-)
--
Mvh
Unni
-line-
2003-11-16 16:54:01 UTC
Post by Unni Roeis
Her får vi nok bare være enig om å være uenig - så lenge hunden ikke
har smerter/plager/problemer, så forsøker jeg litt av hvert jeg :-)
Da er vi enige om det :-)

Håper du får en fin Søndag :-)

-line-
Aud Stokman
2003-11-16 19:18:12 UTC
Post by Unni Roeis
Her får vi nok bare være enig om å være uenig - så lenge hunden ikke
har smerter/plager/problemer, så forsøker jeg litt av hvert jeg :-)
Jeg støtter deg fullt ut i ditt forsøk på å få beholde hunden din litt
lenger, og å få han frisk. Såpass frisk at han kan leve et normalt liv.:-)

Aud
http://home.online.no/~stokman/
Hildur Eilersen
2003-11-13 20:17:10 UTC
Post by Unni Roeis
Post by Hildur Eilersen
[...]
Vi kan trygt si du har misforstått.:-) Dette har ikke noe med din
spesielle situasjon å
gjøre, det ligger litt ironi i dette, men også går det på endel som skaffer
seg hunder
til jul!! og så blir de avlivet til sommeren igjen og "diagnosen" er alltid
den samme!!
Rett og slett "bruk og kast" det finnes mange slike hundeeiere dessverre
:-((
Dette er hunder som i virkeligheten ikke er syke , men får en diagnose fordi
eieren
skal forsvare ovenfor andre at jeg måtte fordi.......osv.

PS: ikke vær så raskt ute og fordøm , still heller spørsmål, om hva vi
egentlig mener:-)

mvh
Hildur
LINDA LUNDØ
2003-11-07 18:27:32 UTC
Post by Nina
Nok en gang har amstaffbanding blitt angrepet av schäfer. Og i dag var det
Hva synes dere, bør schäfere forbys? Eller kan det ha noe med eieren å
gjøre?
Nina og lille Litten
Stakkar scaferen kan ikke bleimes for at eieren ikke vet bedre, det burde
da du også vite :-)