D'ekke så mange igjen her
Per Olav
2007-09-03 10:42:48 UTC
Hei og hopp.

Det er ikke så mange av oss "eldre" nah'ere lengre, fælt få nye også,
men tar sjansen på i hvert fall et svar på et spørsmål som nesten ikke
er hunderelatert engang: Kommentarer til ny layout og noe nytt innhold
på hjemmesiden min tas imot med takk. Galleriet vil etterhvert bli
oppdatert med flere nye bilder og videoer og det vil også komme noen
nye artikler, blant annet en billedartikkel om bruk av hund i
livredning til vanns.
Per Olav

http://www.wolfdog.no/
Mona
2007-09-03 12:21:31 UTC
Post by Per Olav
Hei og hopp.
Det er ikke så mange av oss "eldre" nah'ere lengre, fælt få nye også,
Nei, dessverre..... Savner litt de "friske" diskusjonene som gikk for
et par-tre år siden - og som var hunderelatert og ikke
personrettet....
Post by Per Olav
Kommentarer til ny layout og noe nytt innhold
Jeg gjentar meg sikkert.. Men en god ting kan ikke sies for ofte :)
Jeg synes sidene dine er veldig enkle (i veldig positiv forstand),
rene og informative. Med tid og stunder håper jeg å få tid til å sette
meg ned og gjøre om min egen til det "enkle og rene".
Post by Per Olav
blant annet en billedartikkel om bruk av hund i
livredning til vanns.
Fikk du kontakt med Nuffeklubben, eller har du fått tak i info fra
andre steder? Egentlig et spennende tema. En ting er livredning *i*
vannet - en annet ting er å søke langs vann og holmer etter savnet
person. Hva gjør hunden om den får fert på en liten øy ute i vannet
feks? Svømmer den ut? Vil man se reaksjon på hunden i det hele tatt?
Vi jobbet litt med dette på hovedkurs i sommer, samt at jeg har vært
borti det på kurs tidligere - og det er morsomt og interessant! Mulig
de som driver med vannredning har god opplæring på slikt. Hos oss har
vi ikke vært så mye borti det ennå - men vi er jo oftere med på
leteaksjoner enn noen gang - og flere søk i sommer har foregått langs
elver og vann, fordi man antar den savnede har druknet... Så tema
vann, hund og redning (uansett hvordan redningen skjer) er
kjempeinteressant.

Kanskje et nytt tema for hjemmesiden din.. ? ;)

----
Mona,
www.freewebs.com/arghtia
Per Olav
2007-09-03 13:18:20 UTC
Post by Mona
Post by Per Olav
Hei og hopp.
Kanskje et nytt tema for hjemmesiden din.. ? ;)
Så absolutt :)

Jeg har bedt Stefano (som har en redningshund med høyest "score" i
Italia), Barbara og Mijke som jobber i ulike disipliner om å skrive
litt om hvordan deres trening er lagt opp. Du finner alle tre her
http://www.wolfdog.no/rasen/brukshund/brukshund.asp klikk på fanen
Redning. Mijke er allerede i ferd med å skrive sin og de to andre sine
må i tillegg oversettes fra hhv polsk og italiensk til enten engelsk
eller norsk. Det er godt man har språkmektige venner :)
--
Per Olav
http://www.wolfdog.no/
Mona
2007-09-03 21:18:34 UTC
Post by Per Olav
Så absolutt :)
:D
Post by Per Olav
[...]
Det blir spennende! Gleder meg til å lese og "sammenligne" :)
Post by Per Olav
Det er godt man har språkmektige venner :)
Kjekt å ha!

Ha en vidunderlig aften!

---
Mona,
www.freewebs.com/arghtia
Kristin Bruun
2007-09-03 19:15:46 UTC
Post by Mona
Nei, dessverre..... Savner litt de "friske" diskusjonene som gikk for
et par-tre år siden - og som var hunderelatert og ikke
personrettet....
Betyr dette at du har sluttet med personangrepene dine? Søker man på Mona
eller Lita i no.alt.hunder, får man opp til dels kraftig kost fra din
side. Det kan vanskelig kalles annet enn personangrep.
Du hadde f. eks. noen ganske saftige mot Terje Østlie for ikke lenge
siden. Han var ikke en gang med i diskusjonen, allikevel beskyldte du ham
helt umotivert for å være en kriminell person.

Ad hjemmesider: du er en av mine mest trofaste "kunder". Det synes jeg er
- paradoksalt. Den debatten rundt Østlie-utsagnene, altså dine -
personangrep - kulminerte med at du lovet meg at alt fra mine taster
heretter skulle fanges opp av ditt spamfilter.

Er det kanskje spamfilteret ditt som avpatruljerer websidene mine?
Kan du i så fall lære meg hvordan jeg lærer mitt spamfilter til å gjøre
det samme? Ikke at jeg ser hensikten, men det er alltid morsomt å lære noe
nytt.
--
Det finnes 10 typer mennesker:
de som kan binært, og de andre ...
Chris Calvert
2007-09-04 17:57:29 UTC
On Mon, 03 Sep 2007 21:15:46 +0200, "Kristin Bruun"
Post by Kristin Bruun
Post by Mona
[...]
..og nå som det var så fredelig her.... Noen som har popcorn?

Chris.
--
Chris Calvert - http://www.calvert.no
DoD #1935 - DoDRT #013
1981 Kawasaki Z1000 J
Kristin B. B.
Ja. Jeg har påppkorn. Bare kom ;)
Per Olav
2007-09-05 13:46:55 UTC
Post by Chris Calvert
og nå som det var så fredelig her.... Noen som har popcorn?
Dårlig med det men du kan få cola eller det som værre er ;)
--
Per Olav
http://www.wolfdog.no/
Mona
2007-09-06 21:05:24 UTC
Post by Per Olav
Post by Chris Calvert
og nå som det var så fredelig her.... Noen som har popcorn?
Dårlig med det men du kan få cola eller det som værre er ;)
--
Går rødvin under "det som verre er"? For i så fall tar jeg gjerne et
glass rødvin til popcornet og setter meg ned og venter... ;)

Men det blir vel kanskje ikke noe popcorn og cola/rødvin med meg på
sidelinjen... ;)

Vel, da spørs det om jeg ikke heller må anbefale TV og en dårlig serie
der i stedet... ;)

---
Mona,
www. freewebs.com/arghtia
Per Olav
2007-09-06 21:24:33 UTC
Post by Mona
Går rødvin under "det som verre er"? For i så fall tar jeg gjerne et
glass rødvin til popcornet og setter meg ned og venter... ;)
Og så kan vi si beste nah-ånd sveipe innom litt bikkjeprat for syns
skyld ;)
--
Per Olav
http://www.wolfdog.no/
Svein Harang
2007-09-09 18:00:09 UTC
Post by Mona
Post by Per Olav
Post by Chris Calvert
[...]
Naa er det en del lurkere her ogsaa da.
--
Svein Harang

RIP Cato: http://www.pvv.org/~shane/stasj/pics/dyr/dogs/Cato/
Hildur Eilertsen
2007-09-10 08:49:03 UTC
Hva gjør hunden om den får fert på en liten øy ute i vannet
feks? Svømmer den ut? Vil man se reaksjon på hunden i det hele tatt?

Når det gjelder dette så er søk med hund fra båt langs land så apsolutt
aktuelt jeg har vært med på
det på leite aksjoner flere ganger.
Vi trener mye på det. Også å gå langs elver, i tett kratt ,langs
elvebredder. Vi i vårt lag trener med en dykker som ligger
delvis under vann, til å begynne med, med pålandsvind, så går vi langs
vannkanten, og det er artig å se at samlige hunder merker seg
seg ferten og begynner å undersøke. kommer seg bort til figgen og opplever
den samme rosen og belønningen som ellers i skogen, og da er det ikke måte

så intr de blir å søke i vannet etterpå. Vi har også latt dykkeren være
under vann samme prosedyre,som over og hundene har fått tydelig fert og
begynt å jobbe seg ut over i sjøen. Men klart det er en fordel at hundene
liker svømme, de svømmer gjerne utover og begynner å svømme i ring rundt
over der figgen ligger. og svømmer de forbi , snur de og svømmer tilbake og
begynner å søke på vann overflaten, Min bikkje er blitt rene eksperten
etterhvert, hun har til og med begynt å stikke hodet sitt godt under vann så
du bare ser halen på henne etterhvert. Men hun er da en labrador da :-).
Vi har fått til en fin gjeng i NRH her som holder på med dette skikkelig
morsomt å se hundenes evne til å løse disse oppgavene også. Helt klart noe
flere burde satse mer på.
Måten de skal fortelle fører på blir jo ulik noen står i båten og bjeffer
andre hopper uti alt ettersom, vi er litt på ekspriment stadiet der ennå.
Danila bjeffer og hopper uti og søker på vannoverflaten mot figuranten. Vi
jobber videre med det. Men det er ingen tvil om at hundene liker dette.

I sommer deltok jeg på et søk langs standlinjen i Hordaland sammen med
brannvesenet på stedet og det er ikke få kilometer med strandlinje. Danila
markerte på et sted kanske kraftig og der hadde båten til den savnede lagt ,
hun hoppet uti og begynte å undersøke et tau som hang på tvers av en liten
bukt der, MS Tyr lå rett utenfor, og de kunne fortelle at en av mannskapet
hadde holdt seg i dette tauet og kikket ned under båten tidligere på dagen.
Det viser bare for en nese hundene har.

mvh
Hildur
www.hilkans.no
Hildur Eilertsen
2007-09-10 09:29:43 UTC
Det neste er jo at hundene må vennes til å sitte i en båt, som beveger seg
opp og ned med bølgene,
hundene må lære seg å sette sjøbein :-). rett og slett.
Ved båtsøk er det fra lands vinden som skal utnyttes. På vestlandet er det
mange holmer og små øyer som er ubebodde, der går vi i land, enkelte ganger

angre vi på det, da det kan gå beite dyr der, for eksempel geitebukker og
de er ikkje greie altså, da e det å ta beina fatt og håpe at vi når båten
før vi havner på sjøen etter en liten tur gjennom luften, de stanger og det
gjør ondt altså. Danila hun er lur hun hopper uti sjøen og svømmer som en
liten and rundt hele holmen,så hun unngår disse geitebukkene. Men det å
trene søk fra båt samtidig som båten beveger seg opp og ned i bølgene er
viktig å trene på enkelte hunder blir berørt av båtens bevegelser .
Po det var jo et fint program på tv fra Italia i sommer om redningshund/for
badende gjester i Italia, der så jeg mange fine labrador retrievere. Der
viste de hvordan de ble trent opp og utvelgelse av hunder. Hvis du søker på
NRK sine arkiver så finner du sikkert den repotasjen.

mvh
Hildur
Mona
2007-09-10 10:01:37 UTC
Post by Hildur Eilertsen
[...]
Det har jeg bare prøvd med Tia - og det gikk kjempefint - til tross
for at det var første gang i båt. Nesen var på, men hun likte ikke så
godt å bade, så hun hoppet uti når vi var nære land, dro inn, meldte
og kom tilbak.

Har aldri prøvd Argh i båt, men han er jo vant til å stå bak på en
scooterkjelke på vinter på løypesøk, og det går helt flott, så jeg
tror ikke båt blir noe større problem. Driftene er så høye, at litt
bevegelig underlag tror jeg ikke hefter.

Men helt klart et poeng - greit å ha trent på før det blir alvor! Dumt
å ha en hund som ikke har nesen "påslått" fordi miljøet blir for
heftig...
Frank
2007-09-10 10:18:55 UTC
Post by Mona
Post by Hildur Eilertsen
[...]
Spennende!

Det ligger en forulykket mann i sjøen (par år nå) i en ganske grunn
fjord med terskel og lite strøm -- vil en av disse hundene kunne
markere på så gamle objekter ?
Hildur Eilertsen
2007-09-10 11:33:07 UTC
Frank skrev;
Post by Frank
Det ligger en forulykket mann i sjøen (par år nå) i en ganske grunn
fjord med terskel og lite strøm -- vil en av disse hundene kunne
markere på så gamle objekter ?
Hildurs kommentarer;

Det tviler jeg på at hundene kan. Det du er ute etter er en likhund.
Disse hundene blir trent på å markere utelukkende på den spesielle lukten
som
døde kropper avgir en slags søt/sur lukt, den lukten kan vi også kjenne når
det har ligget en stund.
Men flere år neppe. Grunnen til det er at da blir lukten av den døde kroppen
mer lik på den lukten som finnes i
det miljøet kroppen befinner seg i. Jordlukten blir sterkere og sterkere og
liket lukter mindre og mindre lik for å si det slik.
Hundene er flinke de, men de har jo sin begrensning, der. Man kan sikkert
lære hunder til å sile ut lukt der og, men det
kreves spesial trening. Akkurat som en minehund/bombehund etc.

mvh
Hildur
www.hilkans.no
Mona
2007-09-10 14:47:13 UTC
Post by Frank
vil en av disse hundene kunne
markere på så gamle objekter ?
Det tviler jeg sterkt på. Etter et par år vil det ha gått så i
foråtnelse at det ikke vil være noe kjent fert igjen. Utover det vet
jeg faktisk ikke hvor lenge en person kan ligge i/under vann for at
hunden skal kunne markere funnsted.

Men det har jeg lyst til å se om jeg kan finne ut av :)

Mona,
www.freewebs.com/arghtia
Per Olav
2007-09-10 14:27:07 UTC
On Mon, 10 Sep 2007 11:29:43 +0200, "Hildur Eilertsen"
Post by Hildur Eilertsen
Det neste er jo at hundene må vennes til å sitte i en båt, som beveger seg
opp og ned med bølgene,
Jeg har fått oversendt noen bilder fra Holland. Dere finner dem litt
ut i denne serien http://www.wolfdog.no/gallery/sar.asp
--
Per Olav
http://www.wolfdog.no/
Frank
2007-09-10 14:52:06 UTC
Post by Hildur Eilertsen
[...]
Stilig

Minnet meg om en labrador som jeg brukte til å dra ut fiskegarn i
fjellvann, det var også tungt å dra. Den gangen, huff så lenge siden
nå, var det uten sele/flytevest - bare med 3 m tau og kubbe i kjeften.
Per Olav
2007-09-10 15:39:26 UTC
Post by Hildur Eilertsen
[...]
LOL - jeg ser det så levende for meg :)
--
Per Olav
http://www.wolfdog.no/
Mona
2007-09-10 09:57:16 UTC
Post by Mona
[...]

Hei Hildur!

Ja, jeg har vært med å trent dette på Hovedkurs et par ganger - + at
vi år også hadde søk langs elver - hvor instruktøren hadde lagt små og
store gjenstander både i og ved vannet, samt på små øyer i vannet.

Og jeg ser så helt klart verdien av det. Har vært på flere
leteaksjoner hvor vi har gått langs elver. Og det er flere momenter å
tenke på - ikke minst vannføring (har det regnet mye kan elven har
steget mye i løpet av noen timer og gått like fort ned igjen - og det
kan ha mye å si for søket), men det med tett kratt er et poeng, og
ikke minst det å konsentrere seg om å holde seg på bena på glatte
stener (gjelder både hund og fører) - og går jo ut over
konsentrasjonen - ihvertfall til føreren. Så det er greit å skaffe seg
erfaring på slikt før det er reelt....

Så på årets hovedkurs at det er en fordel at hunden liker å være i
vann, og liker å svømme. Argh er vant til å svømme ut for hente
objekter jeg kaster, så han tok det på strak arm. Dvs det som lå på
øyer meldte han på (sko, jakker osv), mens det som lå i vann varierte
det hva han gjorde. Lå det nære land, meldte han. Lå det lenger ut,
svømte han ut og hentet det. Det jeg også ser, er at om objektet jeg
har kastet ut, synker, så svømmer han i ring rundt der han har fert.
Det har en sjelden gang skjedd at han har stukket hodet under vann,
men som regel svømmer han bare i ring. Vil tro det samme hadde skjedd
om det lå folk under vann - men skulle som sagt vært moro å prøve.
Dette må jeg tenke mer på - kan være en fin case for en
hundeførertrening.....

Som sagt en nyttig erfaring, og noe jeg så absolutt skulle lært mer
om!
Hildur Eilertsen
2007-09-10 21:55:12 UTC
Hei Po

Fine bilder det der av ulvehunden i arbeid, men jeg har like tøffe bilder
her fra
Har bare ikke fått lagt de ut på nett ennå. I tillegg så har jeg en tøff
video når hundene hopper uti
Spesielt når hundene svømmer i ring over dykkeren er artig å se på. Så har
vi en golden som har litt vannskrekk, men
viste verdens mest kreative løsning for å fortelle at under vanner her
ligger det noen. :-). Den hoppet fra stein til stein for å komme nærmest
mulig og sto og vaglet på
noen steiner som stakk opp i brenningen mens bølgene slo over beina på den
,halset som bare det, morsomt å se på, dessverre ikke bra nok kvalitet til å
vise det på nett.
Vi bruker også redningsvest på hundene når de er ute i båt og når vi går
langs strandlinjen med dem og
søker.

mvh
Hildur
hilkans.no
Per Olav
2007-09-11 07:14:10 UTC
On Mon, 10 Sep 2007 23:55:12 +0200, "Hildur Eilertsen"
Post by Hildur Eilertsen
Fine bilder det der av ulvehunden i arbeid, men jeg har like tøffe bilder
her fra
Flir. Hørt sånt da, Hildur :)
Tror nok at man finner paralleller i de fleste land. Mijke som har
sendt bildene kommer forresten med en artikkel om denne formen for
redningshundopplæring i Holland og Barbara som har sendt fjellbildene
har lovet meg noen inspirerende bilder fra den polske
redningshundorganisasjonen sine treninger.
--
Per Olav
http://www.wolfdog.no/
Knut J
2007-09-20 08:47:10 UTC
Det er i alle fall blit en bedre tone. Det enste som mangler nå er å
start å jobbe for å få en ny hund lov som fjerner raseforbud, og mord
paragrafene. Videre bør det bli forbudt å fremme rasehat mot enkelte
hunderaser og drive med hat web steder på samme måt som det er forbudt å
kreve at enkelte menneske raser skal utryddes.
Per Olav
2007-09-20 22:22:28 UTC
Post by Knut J
[...]
Enig med deg i at tonen har endret seg mye men etter at disse
web-baserte foraene dukket opp blir det færre av "oss andre" som
diskuterer bikkjer og slikt på "denne kanalen". Det er synd og skam.
--
Per Olav
http://www.wolfdog.no/
Wenche Olavesen
2008-01-28 17:03:31 UTC
Heisann Per Olav.. Vet ikke om du husker meg, men jeg var veldig aktiv her
inne for noen år tilbake.. Jeg husker veeeeldig godt deg og lillegutten
din.. Husker ikke hvordan jeg staver navnet hans.. Cheeky eller noe slikt ;)
Jeg er Wenche fra Særp som drev oppdrett av GD..
livredning til vanns.
Per Olav
2008-01-28 22:21:15 UTC
On Mon, 28 Jan 2008 18:03:31 +0100, "Wenche Olavesen"
Post by Wenche Olavesen
[...]
Næhmenn så koselig da :)
Kanskje blir vi så mange her inne at det blir et lite "samfunn"
etterhvert. Trivelig å "se" deg tilbake Wenche fra Særp :)))
--
Per Olav
http://www.wolfdog.no/
- Henry Cate -
-line-
2008-02-10 06:03:17 UTC
Hei Wenche - je husker deg.

Var innom hjemmesiden din forleden, du har fått deg en hvit gjeter så jeg.
Flotte hunder det :-)

Mvh Line