Trening av hundeaggressivitet
s***@gmail.com
2007-08-19 07:36:54 UTC
Noen som har noe positive erfaringer med å trene bort eller dempe
hundeaggressivitet? Som en hund som ikke slipper og ikke gir seg..?
Frank
2007-08-19 09:57:49 UTC
Post by s***@gmail.com
Noen som har noe positive erfaringer med å trene bort eller dempe
hundeaggressivitet? Som en hund som ikke slipper og ikke gir seg..?
For sistnevnte - og som siste mulighet; et spark opp i magen som
tar luften ut av angriperen. Ikke tåspiss, men med oversiden av
foten. Løser den akutte situasjonen, men vil neppe ha noe læreeffekt
for bøllen.

Like greit å straks finne noen /problemløsere/ på atferd, som kan
vurdere hunden og gi en prognose. I mellomtiden, og dette /sitter/
hardt i bikkja og er direkte plagsomt - alltid munnkurv ute blant
andre mennesker og dyr.
s***@gmail.com
2007-08-19 17:33:23 UTC
Post by Frank
I mellomtiden, og dette /sitter/
hardt i bikkja og er direkte plagsomt - alltid munnkurv ute blant
andre mennesker og dyr
Hardt spark vil nok neppe hjelpe her...

Munnkurv er på plass,,,
Per Olav
2007-08-20 15:52:02 UTC
Post by s***@gmail.com
Noen som har noe positive erfaringer med å trene bort eller dempe
hundeaggressivitet? Som en hund som ikke slipper og ikke gir seg..?
Hvor gammel er hunden og hvilken rase?
--
Per Olav
http://www.wolfdog.no/
Mona
2007-08-21 08:39:38 UTC
Post by s***@gmail.com
Noen som har noe positive erfaringer med å trene bort eller dempe
hundeaggressivitet? Som en hund som ikke slipper og ikke gir seg..?
Hva mener du med hundeagressivitet? Skal den ta alle av samme kjønn,
eller er det alle hunder uansett kjønn? Viser den signaler, eller
angriper den direkte? Hvilke erfaringer har den fra tidligere med
andre hunder? Har den vokst opp med andre hunder, eller er den
"enehund"?

Og som PO skriver - alder og rase?

I utgangspunktet spørs det hva som er årsaken til agressiviteten. Er
det ting den er "påført" ved dårlige erfaringen - kan det både dempes
og trenes bort. Her er det snakk om å gi den masse positive erfaringer
i de situasjoner den har opplevd de negative. Er det ting som "ligger
i" hunden - dvs arv/dårlig mentalt - kan det nok dempes, men oftere
mye mer vanskelig å trene bort. Jeg vet om folk som har klart å trene
det bort som i sistnevnte tilfelle - men det krever vanvittig mye
jobbing i en lang periode, og du må holde treningen ved like absolutt
hele tiden.I tillegg må du til enhver tid være i forkant av alle
situasjoner hvor ubehagelige situasjoner kan oppstå.

---
Mona,
www.freewebs.com
s***@gmail.com
2007-08-23 02:33:39 UTC
Post by Mona
Og som PO skriver - alder og rase?
Mona,www.freewebs.com
Hunden er ca 6 år gammel. Rase er uvesentlig. Den har nok hatt noen
dårlige episoder i valpetiden som har formet den slik at angrep blir
beste forsvar. Spiller ingen rolle om det er hannhund eller tispe, er
det en hund skal den tas. Hunden har ikke dårlig mentalitet, det vises
i alle andre situasjoner.
Nå har vi forøvrig vært ute å gått litt i dag, og når bikkja begynte å
bli ufin i møte med annen hund, snudde jeg på flekken og gikk stikk
motsatt vei, da roer hun seg, og da fikk hun gå mot hunden igjen. Bare
dette lille virket som det muligens hjalp litt. Jeg tror hun ikke vet
hvordan hun skal løse situasjonen hun kommer i annet med å banke de
andre hundene. Det er dette vi må jobbe med.
Frank
2007-08-23 08:11:11 UTC
Post by s***@gmail.com
Post by Mona
Og som PO skriver - alder og rase?
Mona,www.freewebs.com
Hunden er ca 6 år gammel. Rase er uvesentlig.
Rase er _ikke_ uvesentlig !
Post by s***@gmail.com
Spiller ingen rolle om det er hannhund eller tispe, er
Er heller ikke uvesentlig
Post by s***@gmail.com
det en hund skal den tas. Hunden har ikke dårlig mentalitet, det vises
i alle andre situasjoner.
Det _ikke_ tegn på god mentalitet at den angriper andre hunder
Post by s***@gmail.com
Nå har vi forøvrig vært ute å gått litt i dag, og når bikkja begynte å
bli ufin i møte med annen hund, snudde jeg på flekken og gikk stikk
motsatt vei, da roer hun seg, og da fikk hun gå mot hunden igjen. Bare
Du korrigerer altså ikke, bare forlater situasjonen ?
Post by s***@gmail.com
dette lille virket som det muligens hjalp litt. Jeg tror hun ikke vet
hvordan hun skal løse situasjonen hun kommer i annet med å banke de
andre hundene. Det er dette vi må jobbe med.
Alvorlig atferdsproblem - ja. Mentalitetsproblem ligger nært å tenke
på.
Mona
2007-08-23 12:08:18 UTC
Post by Frank
Er heller ikke uvesentlig
Det er en tispe. Men den bryr seg ikke om det er tispe eller hannhund
den angriper..
Post by Frank
Du korrigerer altså ikke, bare forlater situasjonen ?
Man skal være forsiktig med å gå inn med korrigering i en setting hvor
hunden er redd/usikker. Det kan faktisk gjøre den enda mer usikker/
redd. Så det han her gjør, med å avbryte en begynnende, uønsket
handling for så å gå i møte igjen, synes jeg var godt tenkt. Mulig må
man avbryte mange ganger til å begynne med. Men som jeg skriver over -
ville begynte å trene på situasjonene - og som jeg glemte å skrive
over - bruke trygge hunder som ikke utagerer eller bryr seg om usikre

----
Mona,
www.freewebs.com/arghtia
Frank
2007-08-23 13:01:09 UTC
Post by Mona
Post by Frank
Er heller ikke uvesentlig
Det er en tispe. Men den bryr seg ikke om det er tispe eller hannhund
den angriper..
Det mer /normalt/ for tispene å være slik, enn for hannhunder å
fly på tisper.

Jeg hadde en gang en (atypisk labrador) hannhund, fått som unghund,
som fløy på alt som kom foran - til han fant ut hvilket kjønn det
var. Slåss først, sjekke etterpå. Dersom det var hannhund,
fortsatte han bare.

Dette lot seg avlære (mht tisper) vha tett og konsekvent dressur, at den
møtte andre hunder rolig - slik at de fikk tid å utforske [signalisere
til hverandre] hva som var fremfor. Også hannhunder kunne aksepteres
etterhvert, spesielt mindre og ikke svarte. Kjernedressuren var
betydningen av ordet NEI, samt å gå i dekk [åkke som] - slik fikk jeg
roet hunden ned før det smalt, og vanlig /omgang/ ble oppnåelig.
Mona
2007-08-23 14:06:42 UTC
Post by Frank
Det mer /normalt/ for tispene å være slik, enn for hannhunder å
fly på tisper.
Jo, forsåvidt riktig, men det er ingen regel uten unntak. Det finnes
mange hanner som også tar tisper - dvs skjærer alle under en kam.
Årsaken kan være flere. En av de kan være en gerell dårlig opplevelse
med begge kjønn.
Post by Frank
Dette lot seg avlære (mht tisper) vha tett og konsekvent dressur, at den
møtte andre hunder rolig - slik at de fikk tid å utforske [signalisere
til hverandre] hva som var fremfor.
Men om den hunden som er beskrevet som "case" her er så usikker/redd
som den fremstilles, så kan man ikke gå inn i tette møter det første
den gjør.
Post by Frank
[...]
En generell oppbygging av tillit fra eier og omgivelser er det som
trengs i første omgang. Deretter er jeg stort sett enig i din
beskrivelse av lydighet og lederskap. Og du beskriver jo det jeg sier
i første innlegg, at det er mulig å trene det bort - eller ihvertfall
deler av det som er problemet. Så lenge man ikke har sett hunden, kan
det jo være et "sammensatt" problem, så det er jo mulig det er andre
ting som også må tas tak i (bla eier). Jeg har tatt utgangspunkt i
beskrivelsen til eier.

---
Mona,
www.freewebs.com/arghtia
Frank
2007-08-23 14:53:33 UTC
Post by Mona
Post by Frank
[...]
Unntakene egner seg ikke for news, da oppsøker man heller noen
som har erfaring med unntak.
Post by Mona
Post by Frank
[...]
Tette møter, starter på 100 meter -- og ned til 1 meter, når man
kommer så langt i treningen.

Mitt poeng - da, var at hunden skulle bli mer opptatt av meg (og
mine kommandoer), enn av de andre hundene. Først ved "fri" er det
tillatt å hilse/leke ... bøller man, er det ikke lenger fri.

At bikkjene skjønner handlingskjeder, er fra naturen en fin
oppfinnelse[tm].
Mona
2007-08-23 20:49:32 UTC
Post by Frank
Unntakene egner seg ikke for news, da oppsøker man heller noen
som har erfaring med unntak.
Det ene trenger ikke utelate det andre... Jeg har selv opplevd å få
mye god hjelp opp gjennom årene - også på news.
Post by Frank
Tette møter, starter på 100 meter -- og ned til 1 meter, når man
kommer så langt i treningen.
Da er vi enig.
Post by Frank
Mitt poeng - da, var at hunden skulle bli mer opptatt av meg (og
mine kommandoer), enn av de andre hundene. Først ved "fri" er det
tillatt å hilse/leke ... bøller man, er det ikke lenger fri.
Og vi er fortsatt enig, så fremt hilsingen ikke foregår i bånd, men
med løse hunder.

Båndet er veldig ofte en medvirkende årsak til "roten til mye vondt".

---
Mona,
www.freewebs.com/arghtia
s***@gmail.com
2007-08-26 09:32:43 UTC
Takker for mange gode råd. Jeg har skrevet at jeg ikke vil gå inn på
hvilken hunderase det er, og det vil jeg heller ikke gjøre. Fint om
rådene kan dreie seg om å løse problemet fremfor å diskutere eier.
Hunden tilhører min far, og personlig har jeg ganske god erfaring med
hunder og noen problemhunder, men denne ble litt for mye for meg,
trenger derfor gode råd, og det må jeg si, slik jeg har analysert det,
at jeg har fått. Takker!
Mona
2007-08-23 12:02:06 UTC
Post by s***@gmail.com
Post by Mona
Og som PO skriver - alder og rase?
Mona,www.freewebs.com
Hunden er ca 6 år gammel. Rase er uvesentlig.
Enig med Frank, rase er ikke uvesentelig. Men hunden er jo 6 år. Har
hun vært slik hele tiden? Hva har i så fall fått deg til å gripe fatt
i det først nå da?
Post by s***@gmail.com
Den har nok hatt noen
dårlige episoder i valpetiden som har formet den slik at angrep blir
beste forsvar.
Ja, det kjennetegner en del usikre hunder. Har de dårlige opplevelser
(angrepet av andre hunder/usikkerhet på folk osv) på valpestadiet,
drar de det med seg til voksen alder. Angrep er, som du sier, beste
forsvar. En selvsikker hund tåler å få "seg en i tryne" uten at den
tar "skade" av det på samme måte som en usikker hund.
Post by s***@gmail.com
Spiller ingen rolle om det er hannhund eller tispe, er
det en hund skal den tas.
Dette tyder på at hunden rett og slett er redd, og den har mest
sannsynlig ikke fått respons på dempende signaler som valp/unghund.
Derfor har hun ikke annet "valg" enn å angripe.
Post by s***@gmail.com
Hunden har ikke dårlig mentalitet, det vises
i alle andre situasjoner.
Enig med Frank - den er ikke spesielt god mentalt om den må angripe.
Jeg ville tatt en uofisiell mentaltest på hunden hos "fagfolk" for å
se om det er mulig å se hva som svikter. En mentalt svak hund kan
faktisk fint takle mange andre situasjoner hvor den har hatt positive
erfaringer og hvor den har lykkes med det den har gjort.
Post by s***@gmail.com
Nå har vi forøvrig vært ute å gått litt i dag, og når bikkja begynte å
bli ufin i møte med annen hund,
Hvordan blir hun ufin?
Post by s***@gmail.com
snudde jeg på flekken og gikk stikk
motsatt vei, da roer hun seg, og da fikk hun gå mot hunden igjen. Bare
dette lille virket som det muligens hjalp litt.
Å avbryte begynnende, uønsket adferd - kan være en god måte å starte å
løse problemet på. Så det du her gjorde, er ikke dumt.
Post by s***@gmail.com
Jeg tror hun ikke vet
hvordan hun skal løse situasjonen hun kommer i annet med å banke de
andre hundene. Det er dette vi må jobbe med.
Helt klart noe dere må jobbe med, og det er du som leder som må inn å
fortelle henne at dette er ikke noe hun trenger å bry seg om - dette
håndterer du.

Jeg ville prøvd å få kontakt med en hundeklubb, eller en del andre
hundefolk, og lagt opp et treningsopplegg der å møte andre hunder på
tur, er en del av treningen. Som jeg skrev i innlegget foran, så kan
noe av dette trenes bort. Men det krever mye jobbing. Spørsmålet er jo
hvor mye og dypt det sitter etter 6 år....

Men jeg ville gitt det en sjanse, og det oppfatter jeg du er villig
til å gjøre iom du søker råd. Husk at en utrygg hund, trenger en trygg
leder.

Mona,
www.freewebs.com/arghtia
Hildur Eilertsen
2007-08-27 08:22:35 UTC
Post by s***@gmail.com
Post by Mona
Og som PO skriver - alder og rase?
Mona,www.freewebs.com
Hunden er ca 6 år gammel. Rase er uvesentlig.
.Det er ikke uvesentlig hvilken rase det er for å gi deg de riktige rådene,
noen hunder
som for eksempel schæferhunder har en naturlig trang til å vokte sin
eier/omgivelser ovenfor andre hunder, og blir ofte
stemplet som hundeaggresive. ofte så bruker hunder for å komme bort, er
redd, men likevel så ser man at andre snille hunder er mye flinkere til å
dempe/berolige usikre hunder, en vi tobeinte er.
Skal gi deg et eksempel fra i fjor , jeg tok over en 4 år gml schæferhund
tispe. hun opplevdes problematisk fordi hun hele tiden hev seg ut i båndet
mot andre hunder, når eieren var ute og gikk. På en "hundeskole" ble det
sett på som hundeaggresjon, og rådet han fikk var å ikke la hunden komme for
nær andre hunder.
Og avledning måtte brukes. Dette gjorde eieren, men bare det at eieren tok
rådet så bokstavelig at hunden ble totalt isolert fra andre hunder.! Så hver
gang han traff på andre hunder på tur, var problemet der uløst. Til slutt
ville ikke han ha hunden lengre og den ble levert til et
omplasseringssenter,som tok kontakt med meg og lurte på om jeg kunne ha
denne hunden, da de ikke fant noen fosterhjem til den.
Det første jeg gjorde da jeg fikk henne var å finne meg et skogholt med mye
mark å boltre seg i slapp løs dyret, og så ble det sluppet flere andre
snille hunder samtidig, til min overraskelse eller egentlig ikkje ,så gikk
gneldre bikkjen over fra å bråke og kave seg opp til å innvitere alle
hundene til lek, bikkjen hadde tydeligvis et behov den ikke hadde fått
dekket.Leke med likesinnede. Dette gjorde vi daglig, samtidig som jeg trente
lineføring m/ belønning ala godbiter ikke leke/kamplek, eier hadde
utelukkende brukt kong og drakamp som belønning og kastet mye pinner/kong
til hunden, og hunden var skikkelig skrudd på kong, jeg så at når kongen
var i nærheten begynte hunden å jage vekk andre hunden fra kongen, altså hun
bevoktet kongen. Denne tok jeg helt vekk, og ersattet den med to
tennisballer, og kun ute i skogen hos figurant aldri i nærheten av andre
hunder.Resultatet ble tilslutt at hun begynte å oppsøke andre hunder og
viste fin hilse adferd. Tilslutt kunne jeg gå gatelangs uten at hun brydde
seg om andre hunder i det hele tatt. Man kan jo undre på hvorfor. Selv om
jeg har gjort meg en del tanker. Hunden har idag fått nytt hjem og fungerer
helt utmerket der, uten kong :-).
mvh
Hildur
Mona
2007-08-27 12:05:25 UTC
Post by Hildur Eilertsen
.Det er ikke uvesentlig hvilken rase det er for å gi deg de riktige rådene,
noen hunder
Enig Hildur. Ikke mist fordi en del raser har mer "iboende" ting i seg
enn andre raser. Du nevner Schäfer som et eksempel. Schäferen har også
et eget møteprogram. To hunder av andre raser vil - i en møtesituasjon
- stoppe på ca 3-4 meter og vurdere den andre hunden før de evt går i
en sakte bue mot hverandre. En Schäfer ruser fram og stopper helt oppe
i snuten på den andre hunden. To Schäfere vil forstå hverandre, mens
andre hunder misforstår Schäferens "ankomst" og tror den blir
angrepet. Ergo blir det often mer bråk i slike situasjoner enn normale
møtesituasjoner.
Andre raser kan ha andre særegenheter - men møteprogrammet er viktig
for hunder. Jeg har veldig mange ganger sett og også selv opplevd
schäfere som bare kommer busende inn på den andre hunden, med det
resultat at det "smeller". Full fart og høy haleføring er et signal
andre hunder kan lese.....

---
Mona,
www.freewebs.com/arghtia
s***@gmail.com
2007-08-28 14:39:54 UTC
Post by Mona
Post by Hildur Eilertsen
[...]
Poenget er at jeg vet hvorfor hun reagerer som hun gjør, jeg leser
språket hennes slik. Grunnen til at jeg ikke vil gå inn på hvilken
rase dette er, er vel ganske innlysende? Ønsker ikke debatt som går
over på hunderasen eller valg av rase og lignende. De som mener å ha
mer å bidra med ved å vite rasen kan jo maile meg. Takk for hjelpen!
Frank
2007-08-28 14:55:59 UTC
Post by s***@gmail.com
Post by Mona
Post by Hildur Eilertsen
[...]
Google - Joda, nå er det klarere:

Rob*** Hu****

Da vet gamle njusere hvilken rase det er snakk om, og hvorfor du
ikke vil fortelle om agressivitet hos AmStaff og/eller Pitbull.
Ingrid Margrete Friheim
2007-08-28 17:30:53 UTC
"Frank" <***@online.no> skrev i melding news:***@mid.individual.net...

Hadde ikke politiet i Stavanger drept alle bikkjene hans da???????????
s***@gmail.com
2007-08-28 19:44:37 UTC
Post by Ingrid Margrete Friheim

> [...]
| ikke vil fortelle om agressivitet hos AmStaff og/eller Pitbull.
Hadde ikke politiet i Stavanger drept alle bikkjene hans da???????
Vet ikke om det er bare meg, men når jeg leser slikt lurer jeg
virkelig på om det er voksne mennesker jeg snakker med, og om det er
voksne mennesker, hva som får de til å si slike ting. De siste 2
innleggene her beviser det jeg frykter, det er mer interesse her for å
være vond mot medmennesker fremfor å hjelpe, all den negative energien
er noe jeg ikke ønsker å ta innover meg, derfor sier jeg takk for meg
for denne gang og takk for alle gode råd. Ser denne diskusjonen som
avsluttet.
Ingrid Margrete Friheim
2007-08-28 20:24:09 UTC
> [...]
er noe jeg ikke ønsker å ta innover meg, derfor sier jeg takk for meg
for denne gang og takk for alle gode råd. Ser denne diskusjonen som

*******************

Jeg har overhode ikke kommenter dine innlegg.

Hvorledes du trener/dresserer dine hunder er meg uinteressant.

Det jeg kommenterte var innlegget fra Frank og ikke noe som helst annet.

Så skal du være fornærma på noen som helst så får du være det på dem som har
kommentert og gjentatte ganger gjentatt det du ikke vil opplyse om.

OK????
--
Mvh/Kind Regards
Ingrid Margrete Friheim
Last ned Messenger gratis her http://messenger.msn.no/
Frank
2007-08-28 20:58:16 UTC
> [...]
Så skal du være fornærma på noen som helst så får du være det på dem som har
kommentert og gjentatte ganger gjentatt det du ikke vil opplyse om.
Bikkja synes angstbitersk - angrep er det beste forsvar. Mannen synes
likedan.
-line-
2007-08-29 21:07:12 UTC
Jeg har sjekket hjemmesiden din men finne ingen mailadresse til deg der.
Lurer på om du kan sende meg en mail for jeg har noen spørsmål til deg ang.
trening av Rottweiler, miljøet og diverse.

-line-

oar(at)tele2.no
at=@
Mona
[...]