Omplassering av Dobermann
Robert A H
2004-06-10 21:00:56 UTC
Han er godlynnet, litt sosialt dominant men godt sosialisert.
4 år gammel hannhund, brun og perfekt eksteriør. Han er god og kosete og
ganske smart.
Trenger nytt hjem, alternativt er avlivning.

Han må til et hjem -uten- andre hannhunder.

Om noen vet om et hjem, eller noen som kan ta han inn for omplassering, ta
kontakt med meg snarest.
telefon: 47262499

Mvh
Robert
A.B.
2004-06-11 17:08:46 UTC
Post by Robert A H
[...]
Socialt dominant, 4 år, et hjem uten andre hannhunder......

Mitt råd er uten tvil alternativ 2.

Veldig få skulle satse seriöst på en hund med disse kriteriene (vet av egen
erfaring) Noen tar hunden for å "redde" den fra avliving, det blir litt feil
og det hele blir ett kaos. La oss is at noen skulle pröve men misslykkes??
Hva skjer da. Enda en omplassering?? Hunden blir stresset, blir garantert
mer "vrien" en den er nå. Hvorfor skall den omplasseres i förste hånd?? Jeg
har omplassert min siste "voksne" hund. Jeg hadde som sagt valgt alternativ
2 med tanke på hundens beste.

Arne Björnebye
Kennel Zonsierras Dobermann
Sverige
Robert A H
2004-06-12 08:29:50 UTC
Post by A.B.
Jeg hadde som sagt valgt alternativ
2 med tanke på hundens beste.
Arne Björnebye
Kennel Zonsierras Dobermann
Sverige
Men så var det heller ingen som spurte deg om råd og.
Hunden er fin den, og at du kommer til slike konklusjoner, uten å vite mer
enn det lille jeg har skrevet her, får meg til å tro at du bare er en liten
dust, rett og slett. En som tror en vet alt og trekker konklusjoner helt
uten videre.

Robert
Pål

Robert
Olav K.
2004-06-12 09:25:49 UTC
Post by PÃ¥l
Er du veldig hårsår eller ?
Når du legger ut her , ,må du tåle at folk sier det de mener/tror
At en hund er dominerende trenger ikke å bety at det er en dårlig hund
som ikke kan fungere fint i et nytt hjem.

Hvis en hund er aggressiv mot andre hannhunder ja da må det jo være
noe forferdelig galt, sies det. Helt feil. Hunder er ikke mennesker.
For en hund er hverdagen er kamp for å overleve. Andre hannhunder kan
være en stor trussel. Hvis andre hannhundeiere hadde hatt kontroll på
sine hunder når de var løse så hadde kanskje ikke denne hannhunden
være så aggressiv mot andre hannhunder.

I vårt samfunn fokuseres det så mye på at aggressjon er negativt. Alle
skal være harmoniske og glade. Blah!

Hadde det ikke vært for at jeg har en dominerende hannhund fra før av
så skulle jeg gjerne ha overtatt Doberman'n.

Mvh Olav K.
A.B.
2004-06-12 11:02:52 UTC
Post by Robert A H
Post by A.B.
[...]
Nei unskyld meg, det var dumt av meg å pröve å gi noen råd........
Post by Robert A H
Hunden er fin den
De 4 dobermann jeg har omplassert har også värt veldig fine. En av de ble
faktisk SDV-Junior. Han ble avlivet etter en misslykket omplassering. Han
var også litt socialt dominant, og ville heller ikke ha så mye med andre
hannhunder å gjöre. Med fasit i hånden er det lett å väre etterklok. 2 av de
andre ble også avlivet etter omplasseing...... 1 av omplasseringene er
fortsatt i livet, 10 år gammel. 75% av hundene ble alltså avlivet etter
omplassering.
Post by Robert A H
og at du kommer til slike konklusjoner, uten å vite mer
enn det lille jeg har skrevet her, får meg til å tro at du bare er en liten
dust, rett og slett.
Ja enten det, eller att jeg har egne erfaringer å ikke behöver vite så mye
mer för jeg bestemmer meg for hva som skal ske med hunden.
Du får kalle meg hva du vill, og jeg vill bare önske deg lykke til med
omplasseringen. Jeg skall hålle meg ifra å gji råd i fremtiden.....
Post by Robert A H
En som tror en vet alt og trekker konklusjoner helt
uten videre.
Jeg dro alldeles ikke konklusjoner helt uten videre. Du rablet opp fakta om
hunden og utifra det du skrev så hade jeg foredratt å avlive hunden istedet
for en misslykket omplassering.
Post by Robert A H
Robert
Lykke til

Arne Björnebye
A.B.
2004-06-12 13:11:40 UTC
Post by Robert A H
Post by A.B.
[...]
Att ikke du som er ekspert tar hunden selv da??

A.B.
Robert A H
2004-06-14 17:17:27 UTC
Post by A.B.
Att ikke du som er ekspert tar hunden selv da??
Jeg har ikke kalt meg selv ekspert, det faktum at du er kverulantisk må jeg
bare le av.
Første råd du får av meg er at ingen hunder er like, så at du har omplassert
hunder som har blitt avlivet, kan ha med det faktum at du ikke har vært
kritisk nok med valg av hjem eller individuelle årsaker.

Man plasserer for eksempel ikke en sosialt dominant hund i en liten
barnefamilie eller hos mennesker med manglende erfaring.

Sosial dominans er heller ikke noe uvanlig fenomen i hundeverden, som Olav K
sier over, hos rett eier er hunden en kjempebra hund.

Og som jeg hører fra flere av norges mest ledende oppdrettere innen
bruksrasene, en god brukshund kan like gjerne ende opp som en skikkelig
problemhund om den ikke havner hos rett person, derfor mener jeg det er
viktig å ikke ljuge om hundenes drifter eller egenskaper ved omplassering.

Forøvrig så spurte jeg ikke om råd fra deg heller, det eneste jeg er
interessert i er å finne rett eier til rett hund.
Post by A.B.
A.B.
Robert
Roberto
2004-06-15 06:15:02 UTC
Post by Robert A H
Post by A.B.
Att ikke du som er ekspert tar hunden selv da??
Ja den bør passe fint inn hos Robert Andre Hughes som har ifølge egne
skriverier har pitbull(amstaff()hunder som sloss så blod og gørr
flyter, som må holdes i bur så de ikke dreper hverandre og som
importerer sæd fra USA fra en kjent hundeaggressiv amstaff for å
bruke i sin avl/oppdrett....
Post by Robert A H
Forøvrig så spurte jeg ikke om råd fra deg heller, det eneste jeg er
interessert i er å finne rett eier til rett hund.
Post by A.B.
A.B.
Som vanlig beskriver Robert Andre Hughes en hund med store
atferdsproblem...samtidig som han ikke har kunnskap eller erfaring til
å forstå hva en slik hund kan gjøre av skade...

Kanskje Robert mener at hunder skal være slik?...
Robert
A.B.
2004-06-15 08:03:13 UTC
Post by Robert A H
Post by A.B.
[...]
Hund nummer1.

Solgt till hundeförer innen Securitas i Sverige, mange års erfaring som
hundeförer innen vakttjeneste, mange års erfaring av dobermann og schäfer.
Hund avlivet.

Hund nummer 2.

Solgt till et par i 45 års alderen med mange års erfaring av bruksarbeide i
elitklasser. Erfaring av Boxer, Schäfer og Schnauzer. Hund omplassert til
opdrettere av rasen, senere avlivet.

Hund nummer 3.

Solgt til et par i 40 årsalderen med erfaring av andre raser. Omplassert til
Oslo. Död.

Hund nummer 4.

Kjöpt og eid av oss selv. Omplassert p.g.a. usikkerhet mot barn (vårt eget
barn) skulle avlives, men fikk sjansen hos min bror. Er idag 10 år.

Så jeg har nok ganske kvalifiserte valpekjöpere synes jeg da.
Post by Robert A H
Man plasserer for eksempel ikke en sosialt dominant hund i en liten
barnefamilie eller hos mennesker med manglende erfaring.
Nei, det har du rett i. Det skjönner min sönn som er 9 år også........Uten
at noen sagt det til han........
Post by Robert A H
Sosial dominans er heller ikke noe uvanlig fenomen i hundeverden, som Olav K
sier over, hos rett eier er hunden en kjempebra hund.
Helt riktig det også, men det er det som er problemet. Finner man rett eier?
Eller må man omplassere flere ganger, noe som hunden ikke har så godt av om
den ikke er veldig mentalt stabil. Og er hunden veldig mentalt stabil så
blir den ofte ikke omplassert. Det er klart at noen blir allergiske eller at
familjeforholdene endres, men det store flertal av dobermann som står for
omplassering så er det p.g.a. dålig mentalitet eller at de som eier den helt
enkelt ikke klarer hunden.
Post by Robert A H
[...]
Helt riktig. For å få en brukbar brukshund så må det jo finnes litt "motor".
Det gjeller da at man finner den rette, og selv om man tror at man gjort det
kan det gå veldig galt. Derfor kan det i visse tillfeller väre lurt å ikke
utsette hunden for en omplassering som i visse fall kan gjöre problemene
enda värre......
Post by Robert A H
Forøvrig så spurte jeg ikke om råd fra deg heller, det eneste jeg er
interessert i er å finne rett eier til rett hund.
Det var ikke meningen å gi deg råd, jeg delte bare med meg av mine
erfaringer når det gjalt omplassering av dobermann. Jeg önsker deg lykke
till, du kan vel hålle oss oppdatert om hvordan det går.
Post by Robert A H
Robert
/Arne Björnebye
Robert A H
2004-06-15 23:26:02 UTC
Post by A.B.
Det var ikke meningen å gi deg råd, jeg delte bare med meg av mine
erfaringer når det gjalt omplassering av dobermann. Jeg önsker deg lykke
till, du kan vel hålle oss oppdatert om hvordan det går.
Hei, har vært litt stressa den siste tiden, sikkert derfor du fikk såpass
krasse svar fra meg og.
Synd det har gått så galt med de tidligere omplasseringene dine..

Selv har jeg med hell klart å omplassere 2 voksne hannhunder tidligere.
De har fantastiske eiere. Både hunder og eiere er kontrollert i ettertid av
omplasseringene opptil flere ganger.

Det jeg irriterte meg litt over, var noe jeg kan se på som "bensyndrom", det
vil si at man tror man har svaret på noe uten å vite hva som ligger til
grunn bak, kun basert på noen få linjer i et innlegg :-)

Jeg har tro på at denne hunden kommer til å få et godt hjem, har lagt ut
annonse på han i dag:
http://www.finn.no/finn/bap/object?id=4461822&sid=691985108750544&pos=0&rub=45&simple=true

Jeg kan love deg at dette ikke er noe omplassering basert på "første og
beste" prinsippet. Det vil bli silt ut mange eiere under prosessen, målet er
at hunden ikke blir noen kasteball som får nytt hjem hver andre måned. Målet
er et permanent hjem.

Om du leser annonsen får du kanskje et litt annet inntrykk enn det du fikk
fra det første innlegget mitt.
Post by A.B.
Post by Robert A H
Robert
/Arne Björnebye
Mvh
Robert Hughes
Aud Stokman
2004-06-16 06:52:20 UTC
Post by Robert A H
[...]
Jeg er helt sikker på at du er nøye med omplasseringen Robert. Og det at
den ikke skal til noen med noen annen hannhund er selvsagt for de fleste som
driver med dobermann. Man selger/omplasserer vanligvis ikke en dobermann
hannhund til noen som har en inntakt hannhund fra før, så den vurderingen
din der er absolutt helt riktig.

Lykke til! :-)

Aud
http://home.online.no/~stokman/
-line-
2004-06-16 07:35:22 UTC
Post by Robert A H
[...]
Og det er ikke noe galt med en hanhund som ikke liker andre hanhunder
heller, slik noen nok vil mene ...

-line-
Aud Stokman
2004-06-16 07:38:08 UTC
Post by -line-
Og det er ikke noe galt med en hanhund som ikke liker andre hanhunder
heller, slik noen nok vil mene ...
Det stemmer det.
Slik mange later til å tro, så er det feil at det er en selvfølge at en
voksen hannhund skal gå løs sammen med andre fremmede hannunder.

Aud
http://home.online.no/~stokman/
A.B.
2004-06-16 07:53:44 UTC
Post by Aud Stokman
[...]
Hei Aud, litt off topic her men, hörte att det kanskje ikke blir noen IDC i
Italia i September som planert. Ingen kuperte hunder får stilles på IDC
lenger enlig uttal fra Wiblishauser og da vill ikke Italienerne arransjere
noen utstilling. Vi som hade tenkt oss en tur dit. En ny internasjonel klubb
på gang kanskje? Dette er nok slutten for IDC som vi kjenner den. Satusen på
deres utstillinger kommer till å bli lav om det kommer en ny internasjonal
klubb der du får stille ut kuperte dyr. Synd synes jeg da.

Arne
Aud Stokman
2004-06-16 08:30:25 UTC
Post by A.B.
klubb der du får stille ut kuperte dyr. Synd synes jeg da.
Selvfølgelig er det synd, men vi må nok bare akseptere at heretter er det
bare å la være å skaffe seg øre/halekuperte hunder hvis man vil stille ut i
en del land. Jeg tror ikke det hjelper med en ny int. klubb, når regjeringen
i de aktuelle landene går i mot kupering. Dette med kuperingsforbud er jo en
del av det enkelte lands lovverk. Se bare hvordan det var i Tyskland, der
det til og med var oppe i høyesterett ang. dispensasjon for
verdensutstillingen, uten at kravet gikk gjennom.

Aud
http://home.online.no/~stokman/
A.B.
2004-06-16 07:48:19 UTC
Post by -line-
Og det er ikke noe galt med en hanhund som ikke liker andre hanhunder
heller, slik noen nok vil mene ...
-line-
Jeg mener heller ikke at det er noe feil med hannhunder som ikke "elsker"
andre hannhunder, men kombinerer man det med flere andre negative kriterier
så får du en hund som ikke blir särlig koselig å ha. Så har du jo de som er
direkte hannhundsaggresive og det er noe helt annet.

O.B.S ny tispe på vei hjem til oss.

Arne.
-line-
2004-06-16 10:18:40 UTC
Post by A.B.
Post by -line-
[...]
Nå har jeg lest så pass av dine innlegg her inne, at jeg ikke regnet deg som
en av de som mener det er noe "feil" med hanhunder som ikke liker andre
hanhunder :-)

Spennende med ny tispe da :-)

-line-
Aud Stokman
2004-06-16 10:37:17 UTC
Post by -line-
Nå har jeg lest så pass av dine innlegg her inne, at jeg ikke regnet deg som
en av de som mener det er noe "feil" med hanhunder som ikke liker andre
hanhunder :-)
Nei, det er nok noen helt andre vi sikter til da, men jeg nevner
selvfølgelig ikke navn. :-)))

Aud
http://home.online.no/~stokman/
b***@gmail.com
2017-12-08 22:38:38 UTC
Har hatt 2 dobermann hannhunder. De er dominante av natur og krever streng oppvekst.
Men da jeg kastrerte de, ble de som kosebamser og aksepterte alt og alle.
De har opprinnelig mye testosteron og blir dermed dominante. Fjern dette og man har en super familiehund. Og som samtidig er engasjert i familien.
Koster litt, men har man ikke råd, så har man ikke råd til dyr.

Kent

Frank
2004-06-12 13:35:25 UTC
Post by Robert A H
Men så var det heller ingen som spurte deg om råd og.
Ettersom du ikke liker svar når du poster på njus, forslås
det å sende til gruppen no.test eller evt bruke personlige
mailer til de du kjenner. Du har fått med deg hva Usenet
innebærer, og hva gruppene heter på norsk ?
Liv Wallentinsen
2004-06-12 10:46:29 UTC
Jeg har selv overtatt to hunder, henholdsvis 3 og 4 år gamle, og de har vært
meg en glede begge to. Den eldste ble bare 9 1/2 år og sorgen var stor da
hun måtte dra. Svært ofte kan det gå bra, men det er nok ikke alle som har
vært like heldige som meg. Hørte nettopp om en kjempeherlig hund, hun var
ung, frisk, livlig, glad og hadde kapasitet til en veldig god brukshund, men
dessverre, hun utagerte flere ganger i forskjellige situasjoner, et par
ganger med bitt, siste gangen ble den siste. Det var med sorg at den måtte
vandre.........

-liv
Robert
A.B.
2004-06-12 13:09:04 UTC
Post by Liv Wallentinsen
[...]
Det er klart at det kan gå bra. Det er bare å gratulere. Men en
omplasseringshund behöver ofte ikke bare et nytt hjem, den behöver noen som
virkelig KAN hunder. Det er ikke alltid det hjelper heller, en av mine kom
til en dobermannoppdretter som ikke klarte hunden og det hele sluttet med
noe jeg selv hade kunnet gjöre nemmelig avliving. De fleste hunder har ikke
godt av å vandre fra hjem till hjem. Da er det bedre å la hunden få fred og
ro.
Post by Liv Wallentinsen
[...]
Usikkerhet og redsler, noe den sikkert har byggd opp gjenom omplassering.
Det finnes alltid en grunn till hvorfor men vill omplassere. Jeg vet ikke
hvor mange annonser jeg har sett på brukshunder der det står -"Hannhund, 20
måneder omplasseres p.g.a. allergi...." Det finnes tydligvis veldig mange
allergiker i norden....
Post by Liv Wallentinsen
-liv
Arne.
Vibeke Larsen
2004-06-12 13:56:26 UTC
Post by A.B.
[...]
Ja spesielt når det gjelder hann-hunder i pubertetsalderen. Da dukker
allergien opp som troll i eske, merkelige greier. :)

mvh
Vibeke Larsen
Post by A.B.
-liv
Arne.
---
Liv Wallentinsen

Robert
-line-
2004-06-12 19:53:33 UTC
Post by Liv Wallentinsen
[...]
Jeg har drevet med omplassering, og har hatt en del av dem selv - faktisk så
har de siste hundene jeg har hatt vært omplasseringshunder.

I de fleste tilfeller har omplasseringen vært vellykket, men selvsagt har
det vært tilfeller hvor det ikke gikk som det burde gå.

*Kastehunder" (hunder som hade vært omplassert flere ganger før og som ville
komme tilbake pga. adferd og annet som krevet meget spesielle eiere, de
valgte vi ikke å omplassere.

Etter ett par episoder med hunder av en rase, valgte vi å ikke omplassere av
denne rasen, noe ett par oppdrettere av rasen sa seg enige med oss i, da det
ikke bestandig var like heldig å omplassere den. Så ut fra egne erfaringer
og råd fra oppdrettere, valgte vi å si nei til de som ringte og ville
omplassere Dobermann.

Det finnes vellykkede omplasseringer, men også mange som ikke ender så godt.
Det avhenger mye av å finne rette eier til hunden, og det er ikke bestandig
like lett.

-line-